Monday, November 30, 2009

Lite ger mycket

Ibland behövs det väldigt lite för att göra stor skillnad. Dvs att det man ger själv gett genererar så mycket mer i return än värdet på det lilla som man precis erbjudit någon annan. För några veckor sedan hade jag en grupp i Dubai en hel vecka. Det var första gruppen med en ny partner jag börjat använda efter sommaren. Som jag började använda för att en annan partner inte kunde leverera det jag var ute efter. Anyway. Visade sig att tjejen som bokar saker hos den nya partnern är jätteduktig. Dvs svarar snabbt och korrekt på mina förfrågningar, har bra lösningar på de problem som grupperna lyckas försätta sig i avs programmet osv. Mycket fördelaktigt. Trots att hon inte är Europé, som tidigare varit mitt "krav" på partners.

När jag använder en ny partner är jag dessutom alltid lite fundersam över kvaliteten på deras bussar och bussförare. Detta är nämligen en sak som kvaliteten för mina gäster lätt kan skilja sig avsevärt på. Att jobba med ett bolag som har bra bussar och förare underlättar oerhört för mig avs hur mkt jobb jag själv måste lägga ner på grupperna när de väl är här. Har de bra förare kan jag släppa grupperna själv med dem, och slipper lägga fler dagar tillsammans m gruppen i Dubai (= mer tid att göra andra saker som att jobba m andra grupper alt kunna umgås med maken på helgerna när han är här). Med denna grupp fick jag en förare som är den bästa förare jag haft nånsin i Dubai. Outstanding. Han kom alltid 10 min innan utsatt tid (UTAN att jag behövde ringa och påminna honom), var artig, hjälpsam, engelsktalande och körde säkert och bra med gästerna hela veckan. INTE att förakta i Dubai (tro mig, jag har sett flertalet som inte uppfyllde nåt av dessa krav alls).

Så vad gjorde jag? Jag berömde honom högljutt, gav honom 100 AED i dricks (ca 200 kr) från mig själv, samt rek mina gäster att också lämna sina sista små sedlar till honom, vilket de gjorde. Dvs en ganska liten summa för mig avs att slippa all huvudvärk med försenade bussar på olika upphämtningar etc under hela veckan. Jag mailade även min nya partner (dvs jag mailade deras högsta chef) och sa hur duktig han varit. Samt gav även samma lovord för tjejen som bokat och ansträngt sig under flera veckor för att hjälpa min grupp med programmet. Det jag gjorde är nog ganska ovanligt i Dubai (många företag här är urusla på att ge beröm åt sina anställda) gissar jag. Och det var ett verkligt smart drag av mig tydligen. För nu har jag fått samma busschaufför för ALLA mina grupper som jag bokat. Och han hade tydligen sagt till sina kollegor att "Ms Linda velly nice to me, I never get any tip from any tourguide before, she was very kind".

Som sagt, litet belopp och beröm för mig men stort för honom. Och nu hjälper han mig med småsaker som för mig är värda hur mycket som helst. Utan att förvänta sig dricks. Som att när en annan grupp var försenade och blev körda till fel hotell mitt i natten, där de inte hade någon bokning pga att resebyrån gett oss felaktig hotelladress för gruppen. Då var gästerna inte så glada. Det var inte på något sätt vårt eller förarens fel, men han stannade kvar och kollade med hotellet, samt körde gruppen till rätt ställe när detta uppdagades. Och ringde mig själv och uppdaterade under tiden. Kl 04 på morgonen. DET är ovanligt i Dubai. Samma med tjejen på bokningen. Numera går hon på helg och mailar följande innan: "pls call if any problems Ms Linda, I will answer during weekend only for you if you need me". Sånt värmer. Och gör mitt jobb så mycket lättare. Som sagt, lite beröm och några extra "tack så mycket" till rätt personer, har gett mig nya möjligheter att underlätta för grupperna på plats. Och jag har fått så mycket mer tillbaka än de få rader och lilla belopp jag lagt ut på dessa 2 personer. Lite ger mycket tillbaka som sagt.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Kallas också för bra ledarskap, <3 Lisbeth

2:49 PM  

Post a Comment

<< Home