Tuesday, August 15, 2006

10 x konstigt

Det finns en hel del saker som jag tycker är väldigt konstiga här i världen. En del är rätt betydelselösa i det stora hela, andra ganska så viktiga. Men här är en lista på 10 saker som jag inte riktigt kan få in i mitt huvud varför dom är som dom är....

1. Varför väcker inte snarkare sig själva?
Bor med en familjemedlem just nu som drar timmerstockar stora som skogslass rätt ofta och jag undrar ofta hur det är möjligt med sånt helt galet oljud utan att vakna själv? Det låter ju som om lägenheten vibrerar även om man är i andra rummet....Konstigt som sagt.

2. Varför är folk så SKUMMA ute på stan i Stockholm?
Var ute en sväng i lördags och det var återigen BARA konstigt folk ute...Skumma kläder, skumma dialoger, skumma repliker som slängs efter en på gatan. Dom säger att Sthlm är en av världens singeltätaste huvudstäder- inte så sabla konstigt med det utbudet säger jag bara!

3. Varför finns det så många överdrivet jobbiga stureplanskillar m rosa skjortor, likadan backslick och pengastinna plånböcker som är så oerhört tråkiga att titta på, och ännu värre att prata med..? Inser att det har med utbud och efterfrågan att göra, om det inte fanns nån marknad för den stilen skulle den väl gå under...Men usch vad konstigt det är att dom är så poppis!

4. Hur kommer det sig att så väldigt många människor knatar runt i livet och gör saker dom inte trivs med? Vad är poängen med det? Jobbar på arbeten dom avskyr, stannar kvar i förhållanden som inte är bra eller som dom inte är lyckliga i, åker till ställen som inte vill vara på...? osv, osv...Vet alldeles för många som uttryckt dessa tankar på nåt sätt. Vet det där m den svenska tryggheten och man vet vad man har men inte vad man får osv, men man har ju bara ett liv....Mycket konstigt. Tips: Ta den lite längre vägen som leder till lycka på längre sikt isället för den korta!

5. Varför har så många människor svårt att förstå ironi och läsa mellan raderna? Jättejättejättekonstigt!!!!! Vet inte hur många gånger jag fått förklara om saker eftersom folk inte kan ta lätt på grejer och se dubbelmeningar när dom borde...Har orsakat en hel del missförstånd, speciellt utomlands. Kulturskillnader är kul ibland, men inte alltid...:)

6. Varför tar toapappret alltid slut sent på kvällen så man får leta supertunna servetter fr Ikea för att inte råka ut för en olycka eftersom allt är stängt? Slår aldrig fel! Snart slut på servettlagret också :)

7. Hur kan så många orimligt små djur få så många stora jättemänniskor att bli så rädda? Jag har inget svar, har tex själv en sjuk "fobi" mot kackerlackor...Dom är så megaäckliga! Och låter när man trampar på dom av misstag...Fy! Har flera supergrouse stories om såna vedervärdiga kreatur...Yuck!

8. Hur kommer det sig att paraplyer som har en sådan huvudfunktion som dom har, alltid är konstruerade precis tvärtom? Dvs att allt vatten rinner ner på skorna och gör fötterna dyngsura, och samma på ryggen? Eller att dom flyger ut och in vid minsta vindpust? Superkonstigt.

9. Varför vaknar man alltid när man drömmer om att falla men alltid innan man fallit dvs landat? Vet att det är nåt omedvetet som hjärnan pysslar med, men hur blev det så?

10. Hur kommer det sig att myndigheter, oavsett vilken ,alltid måste formulera sig så att ingen normalintelligent människa (eller geni heller för den delen) fattar vad dom menar? Har fått några brev fr migrationsverk och andra sociala anrättningar sedan ryssen flyttade in i min lgh och dom KAN inte formulera sig så man förstår, oavsett ärende. Så man måste ringa och bli runtskjutsad till 3 handläggare eftersom dom ju har noll simultanförmåga också. Samma gäller CSN, Försäkringskassan, osv, osv....Irriterande konstigt.

Om ni har några revolutionerande svar på dessa frågor så feel free att berätta!

/Linda

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

1. Tror hjärnan e inställd på att inte registrera den gena rösten, o det är nog därför man tycker man låter så konstigt på band.

2-3. Ingen aning.

4. Som du säger själv, det har nog med trygghet att göra, att man tror att trots att man kanske inte har det bra för tillfället så kanske det skulle bli ÄNNU värre om man gjorde ngt annat.

5. Ja du hehe, humor är väl kulturellt betingat, och ironi som humor är nog kanske inte internationellt gångbart till 100%. Men som svensk borde man kanske fatta, ja.

6. Jag känner inte alls igen mig i det där hehe

7. Enkelt svar: För att de är så jäkla äckliga helt enkelt hehe.

8. Hmm, känner inte igen det här heller. Men det finns ju stoooora paraplyer, du får väl skaffa ett sånt!

9. Vaknar du INNAN du faller? Jag brukar vakna mitt i, eller precis innan jag träffar marken!

10. Bra fråga. Och då är ändå Sverige ett föregångsland vad gäller byråkrati har jag lärt mig sen jag flyttade till Dubai..!

Så där, hoppas du är en klokare mänsika nu då, när jag berättat hur saker o ting ligger till. ;) Nu får jag jobba på lite, det här tog alldeles för lång tid att svara på hehehehe.

4:18 AM  
Blogger Linda said...

tack för upplysningarna! Känner mig mycket smartare nu :). Förresten, måste man skriva nåt särdeles bra i sin blogg för att få vara med på den där listan med andras bloggsidor som du har på din egen sida? Om jag ber snällt kanske :)? Kramar Linda

10:51 AM  

Post a Comment

<< Home