Wednesday, November 15, 2006

Saker man saknar

Det finns ju en del saker man saknar hemifrån oftast när man reser. Vanligtvis brukar den listan för min del innehålla olika stora delar (säger inte i vilka proportioner haha) av familjen, vännerna, karamellkungen lösgodis, falukorv (både rå och tillagad), hot dogs (bara rå inte tillagad haha), mammas lasagne, några av alla partytopar jag inte fick me mig, några fler av skorna eller kjolarna jag inte fick plats med, Stockholms skärgård (om det är sommar) och kanske också den friska luften och den fina naturen om vädret är bra.

Så dock inte här i Melbourne. Nedan följer de saker jag för närvarande saknar mest hemifrån. Obs att det nu är materiella saker, familjen och vännerna saknar jag jämt men de får inte va med just på denna lista.

1. Min blåa fina polotröja med stor krage och möjlighet att dra in händerna i när de blir kalla. Det absolut sista klädesplagget jag packade ur väskan innan jag stängde den eftersom det ju skulle vara sommar i Melbourne. Jo tjena. 8 grader och störtskurar samt hagel idag. Hmmm.

2. Mina fingervantar. Även fast de hade hål i så hade de varit klart fördelaktiga här nere. Speciellt i köket på hostelet eller vid internetterminalerna för där är det kallare än nån annanstans faktiskt.

3. Åtminstone en av de billiga och fina pashima fejk schalar/halsdukar jag köpte i Dubai förut. Min (vår)jacka har nämligen inte så hög krage, och dom hade suttit fint här nere med när man väntar på tåget till jobbet. Som f.ö. varit intställt 3 dgr på raken, lite FÖR mkt som hemma om ni frågar mig. Det finns ingen väntkur inomhus på min tågstation i Richmond eller. Brrr.

4. Fler par byxor än kjolar. Har inte använt en enda av dom sistnämnda ännu, eftersom medeltempen ligger på ca 15 grader. Eller lägre. Jo en av dom har visst använt kom jag på. På första horseracet när jag var magsjuk och spydde. Räknas inte. Frös då me tror jag f.ö..

5. Den svenska sommaren! Inte ofta man säger det men den är klart bättre än dagsläget här nere just nu säger jag bara. Sen förstår jag inte vilken förbannelse jag dragit på mig, men ALLA säger bara "oh the weather is so unusual for this month, usually it is very warm by now"-. frasen. Den har jag nämligen hört på typ alla destinationer jag varit på! Jag vill också ha värme ju! Diskriminera inte mig på det sättet tack! Sen fyller de oftast på med toppenfrasen "Melbourne always 4 seasons in one day" och då slutar jag lyssna haha.

Summa summarum: GE MIG LITE SOL SOM STANNAR LÄNGRE ÄN 5 MINUTER.NU!. SNÄLLA?

ps. Karamellkungen får dock även va me på denna lista, men det passade inte in i sammanhanget riktigt haha.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home