Tuesday, October 24, 2006

Aaaaaatschoooo prosit!


Snörvel. Ont bakom ögonen. Näsan känns som om den ska gå i tusen bitar varje gång man försöker blåsa ut den genom fönstret, vilket man gör ungefär 100ggr per dag. Massmissbrukare av kleenex. Te m honung som ligger som en beläggning på tungan (och f.ö. också går rakt genom kroppen så man får springa på toa typ i kvarten. Typ som öl. Fast tråkigare :). Ett huvud fullt av bomull. Ja ni fattar. Tokförkyld alltså. Det är jag. Och det är inte roligare i Australien än nån annanstans om man nu trodde det. Uschiamej! Har nu dock fått tag på några hästpiller av hjälpsam dam på apoteket nära jobbet (där jag f.ö. misstogs för min manliga kollega 3ggr idag när jag svarade i tfn eftersom rösten sviktade ganska grovt). och dom verkade fasktiskt redan under dagen med att rensa upp näshelsiket lite. Men nu känns det lika jobbigt igen. Jag är oerhört asocial och orkar inte prata med några av de som bor på hostelet just nu, begraver mig under min filt och vill bara sova. Inte konstigt man blir sjuk förresten, eftersom temperaturen i den här stan tydligen envisas med att gå från ca 8 grader till 29 på ungefär 2 dar. Man hänger ju inte me....och inte kroppen eller huvet heller för den delen. Hoppas iaf det går över till helgen, har ju massor av saker att göra på min to-see-lista. Värmen får f.ö gärna hänga kvar till lördagen också om den vill. Ska iaf försöka se lite koalas och kängurus på zoo om vädret tillåter. Nu är det dock sängdags. Aaaaaatscho!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Om du e jättesuperförkyld, men måste jobba ändå, kolla om de har Day Quil (osäker på stavningen). Olagligt i sverige, lagligt i USA, funkar precis hur bra som helst, det tar ca 30 min o så e man 95% frisk i ca 5-6 timmar. Så strunta i hnungs/vitlöks/whiskey/ingefära/c-vitamin etc-kurer, kör på en hederlig medicin hehe. Fast d kanske va ngt liknande du fick tag på iofs.
Krya på dig!!!

7:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Anton sover så så passar jag på att titta in här- glömmer oftast bort denna länk och får då gå in oå min mail och leta upp den och då hinner oftast Anton vakna igen... Men nu är den sparad som favorit!

Du kan ju mina tips vid det här laget men tänkte ändå påminna dig om hur välgörande det är med nässpray (me like!), godis och dåliga tv-program när man är förkyld. Vid ev brist på tv kan snaskigt dåliga veckotidningar funka som substitut.

Kram och krya på dig! Emma

7:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bra tips Henrik! Vicks DayQuil innehåller rätt goa grejer:

Acetaminofen, mer känt som paracetamol , alltså Alvedon.

Efedrin. Slemlösande för näsa o svalg. Dopningsklassat för det är uppiggande lite som amfetamin (Maradona åkte dit fotbolls-VM 1994!). I Sverige receptbelagt, finns t.ex. i hostmedicin Mollipect o Lepheton. I UAE finns det i Advil och massa andra förkylningstabletter.

DxM. Lugnande medel, hostdämpande, ger vissa euforiska effekter. Inte narkotikaklassat i Sverige för det är inte så beroendeframkallande, men kan missbrukas - kan påverkar psyket rejält, särskilt med alkohol (den mixen kallas Robocop...hehe).
I Sverige förbjudet, där används istället kodein (t.ex. Treo Comp) eller etylmorfin. Det senare finns i hostdämpande Coccillana-etyfin. Tog en dubbel dos av det en gång o la mig i soffan. Yummy :-)

8:57 AM  

Post a Comment

<< Home