Sunday, October 01, 2006

Höstfeeling















Idag är en sån där jättefin höstdag. Eller den var inte det alls i morse, då var det bara jämngrått ute. Sen sprack solen igenom och det blev såna där fina färger som det bara blir i Sverige innan regnet och slasket drar in och förstör allting. Så jag gick på lång höstpromenad. Jag och min mp3-spelare. Höstlöv under skorna, talldoft, regniga träd. Och en nyinköpt påse med salta katten-godis, ni vet dom där som man köper i dom svart/gula tablettaskarna? Nu smakade dom inte riktigt som i asken från påsen. Lite synd tyckte jag. Däremot smakade dom som dom gamla tjärtabletterna man kunde (kan?) köpa på finlandsbåtarna förut. Lakrits med nån mentholsmak och nåt saltlager runt liksom. Hursomhelst, tanken på tjärtabletter (och finlandskryssningar?? ) fick mig att tänka på andra gamla företeelser. Som resulterade i att jag tog omvägen förbi vårt gamla bostadsområde i Viksjö. Visserligen inte så långt alls från där mamma bor nu men tillräckligt off för att man inte ska gå där särskilt ofta. Gick förbi alla husen där jag delade ut reklam som 13-14 åring. Satt vid köksbordet hemma iklädd rutig flanellskjorta (såklart!!!) och sorterade in de olika reklambladen i varandra (det var bäst när dom var fler än ett för då fick man ju mera pengar för samma jobb liksom) innan utdelningen varje helg. Sorteringen tog minst lika lång tid som själva utdelningen....Stannade en stund vid den lååånga uppförsbacken där jag sen stretade upp med Icavagnen full av samma reklamblad, med trycksvärta i ansikte och på hela armarna.

Gick förbi det som då var skolgården på Vamskolan där jag gick i åk 2-6. Det är lägenheter nu, skolan är riven. Men på den asfalt och sandplanen spelade vi nigger med basketbollar (jag vet att det är ett fult namn men det hette så då ju). Jag var grym på den leken! Men så spelade jag ju basket också under den perioden på mellanstadiet. Sen gick jag förbi den lilla slitna asfaltsträckan där vi hade 60m tävlingar på skolgympan. Jag kom 2:a i klassen på tid då en gång, i 5:an. Efter idrottsfreaket Joakim som numera spelar i Sveriges landslag i innebandy. Eller har gjort tidigare iaf...Men före Jonatan L, Daniel K och Johan H som också var rätt grymma på sport. Haha dom var arga då!

Sen gick jag över skogen i Ekbacken på vägen hem. Platsen dit vi ofta hade dagsutflykter med föräldrarna när jag gick på fritids. Med egengjorda, något oformliga chokladbollar och saft i plasttermos. Det var mysigt. Slutligen gick jag ner mot tennishallen där jag tränade duktigt 2ggr per vecka i ganska många år. Framför allt på söndagarna tillsammans med en alltid lätt bakis tennistränare i lila träningsoverall (!!) som jag hade en lite love crush på (det hade jag nämligen på dom flesta av mina tennistränare hahaha). Samme tennistränare är numera rätt känd, tillsammans med Renée Nyberg, fick barn med densamme nyligen och är dessutom firad programledare med förkärlek för kungliga kopior i Hey Baberiba och Idol. Tror dock inte han tränar så många ungdomar i tennis numera. Han kan ha fått sparken eftersom han hellre ville äta chips och sova på bänken mellan banorna. Det är nämligen vad jag har hört iaf hehehe...Lång redogörelse men trevlig promenad blev det i alla fall denna höstsöndag. Min sista söndag som 20+ are dessutom. Hej och hå!

Jaha, nu måste jag nog gå och baka egna chokladbollar. Med PÄRLSOCKER, inga konstiga kokosflarn om ni undrar. F.ö. kan man gärna blanda ner pärlsockret redan i bunken med smeten, och sen äta det som det är med sked utan att rulla bollarna alls. Gjorde vi också under ungefär samma tidsperiod som alla ovan händelser :). Sparar ju tid hehe....:) Man var en tidsoptimist redan då :)!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

jag minns den underbara myrsloks- lekplatsen och att äta popcorn ur plastpåse på skoldiskot där man inte fick hångla.

3:49 AM  

Post a Comment

<< Home