Monday, February 05, 2007

Norrländsk winter wonder



Jag är i Norrland nu. Vi har varit på studieresa m klass 1 och 2 på vår Turismakademin i helgen. Till vintrigaste Lappland. Det var mycket snö där. Jag bor hos min klasskompis Sara i Umeå ett par veckor nu eftersom vi har så himla många redosvisningar och en tenta inom så kort period som jag tydligen måste vara med på. Distanskonceptet suger på skolan som sagt. Anyways, vi började resan med några timmar i buss uppåt landet från Umeå och Övik där skolan ligger. Vi åt lunch på Piteå stadshotell bl a. Allt m stadshotell i namnet får mig att småle, det är komiskt haha :). Nedanför ser ni mig utanför piteå kyrka.


Min klasskompis Erik sov lite roligt på bussen :)


Jag och Stockholmska Shiri hade klätt på oss ordentligt för norrlandskylan!


Bodde gjorde vi i stugor på Gällivare camping. Dom var fräscha m mkt värme (tack och lov!), micro, tv , dusch osv. Och så gjorde vi lite utflykter m bussen på dagarna. På fredagen började vi med besök i LKAB-gruvan i Kiruna, nere på 540 m under jorden. Där fick vi höra lite om malmbrytningsprocessen, det var fascinerande och coolt! Dom spränger varje natt nere på 1000m för ny malm med fjärrstyrda maskiner som styrs helt från datorer, det var lite intressant också. En annan intressant sak som vi fick höra lite om var att dom ska flytta hela stan Kiruna eftersom gruvan nu nått stadskärnan. Hur gör dom då undrar jag? Hm....

Sen åkte vi till ishotellet i jukkasjärvi. Det var bland det coolaste jag har sett! Så sjukt fint! Jag skulle gärna lägga runt 2000 pix för en natt där om jag bara hade hade hyfsad lön osv....Allt var grymt, skulpturerna, sängarna, sviterna, utsikten. Och isbaren förstås hehe. Dyra drinks där men ruggigt coolt! me like. Alltihopa!Najs.




Efter ishotellet åkte vi hem och så var det lite fest i stugorna. Som vanligt på skolan så blev det lite tonårsfylla på 19åringarna och folk som dricker konstiga kombos när groggvirket tagit slut. Som jägermeister och fruktsoda. Fy fabian säger jag bara, det kommer inte in i min mun någonsin. Inte för att jäger gör det oavsett tillbehör men ändå. För det är äckligt. Så det så.

På lördagen var det dags för en annan välkänd turismaktivitet i Lappland under vintern, Jokkmokks marknad. Mycket samer och renar och ullmössor. Inte så megaimponerande för mig som är norrlänning från början och har sett en del marknader tidigare. Men det var kul att se renracet på sjön haha. Det var en japansk dam, en dam från Tasmanien och en tysk bl a som körde renarna runt på en bana. Det hade dom inte gjort förut haha. och renarna kutade som tokar hehe. Och så åt jag lapplandspizza med renkött och lingonsås till lunch. Faktiskt grymt gott tro't eller ej! Och träffade min barndomskompis från Kalix, Anna. Plus gjorde ett par snöänglar. Eftersom jag hade typ 6 lager kläder på mig och såg ut som michelin gumman för jag trodde d skulle va typ -30 i jokkmokk (som lärarna sagt innan). Det var -5. Så jag tänkte jag skulle testa om snön kändes när man la sig ner med så mycket kläder. Det gjorde den inte. Så jag gjorde flera änglar haha. Snö har en märklig förmåga att göra en som 5 år gammal igen, man vill bara rulla sig. Eller kasta snöboll på alla som går förbi. Eller mula lärarna mitt i ansiktet. Det hade varit skoj. Men man är väl för vuxen.... Nästan i alla fall.



På lördagskvällen var det tacobuffet på Grand Hotell i Gällivare. Stort happening. Men ingen sour cream eller guacamole. Och grönsakerna var i stora bitar, inte små. Bu. Och det var dyrt. Och jag är fattig. Men ändå ganska trevligt. Följt av ännu större förfest i stugorna. Var som mest 35 pers i samma sak (tack och lov inte den jag bodde i haha) senare på kvällen. Sen gick många ut på ortens O'learys bar och nattclub. inte jag, pga mindre lönsamt saldo på bankkontot och på grund av mindre lust för tonårsfyllerier. Här är några avintrigerna från kvällens festande dock: En tjej ramlade utanför baren och åkte till sjukhuset m min dre hjärnskakning. En annan hånglade med nån på dansgolvet så den som gillar henne blev lessen. Nån mådde dåligt. Nån grät på dansgolvet. Osv. Normal evening på Turak mao haha.



Det var massor av vackra vinterscenarion som jag tog kort på under helgens resa också. Mörka vinterkvällar m solnedgång över isen och skogen, Torneå älv m snö, is och hundspann och annat fint. Vinter är också vackert! Dessutom bodde vi typ 1 km från Dundrets skidanläggning, blev megasugen p åskidåkning men schemat tillät inte nån åkning tyvärr....Denna gång iaf.


Ikväll är det minus 23 i Umeå. Burrilurri säger man om sånt. Tokkallt mao. Nästan sova m långkallingar. Brrr....Men varmt inne som tur är. Ha det bäst därute i vinternatten!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home