Thursday, February 08, 2007

Resetidningar



Jag gillar resetidningar. Det kommer kanske inte som en överraskning för dom som känner mig visserligen. Men jag prenumerar iaf på de 3 ovan. Betalar dyra pengar för att få dom i brevlådan titt som tätt. Plus köper en del andra magasin rätt ofta också.. . Sen lusläser jag dom från pärm till pärm. Eftersom jag nyligen varit borta sisådär nästan 4 månader så hade det hunnit komma ganska många nummer av vardera tidning hem till mamma när jag kom hem. Jag tog med mig en del av dom upp hit till Norrland som förströelse till sega dagar. Som idag när vi inte har något skolarbete eftersom vi gjorde klart vårt projektarbete redan igår. Eller igår kväll när min klasskompis Sara (som jag bor hos) och jag läste i några innan vi lade oss. Dom är farliga såna tidningar. Det är nämligen så att jag (och inte Sara heller) läser inte resetidningar som andra "normala" människor läser dom. Ni vet, bläddrar lite och konstaterar att den där poolen, stranden eller staden ser ju trevlig ut. "Till nästa sommar nån gång kanske" tänker dom antar jag. Inte jag. Jag läser artiklarna och ser på bilderna med en fanatikers lite panikslagna tillstånd. Dvs läser från pärm till pärm, noterar alla nya destinationer, gör minnesanteckningar i huvet på vilka nya flyglinjer som öppnat och vart det är härligast att åka på utfärder. Och jag vill åka ÖVERALLT! Och till alla typer av resmål. Djungel och berg i Sydamerika, paradisöar i Karibien, storstäder i Asien, safari och god mat i Sydafrika....Hur 17 ska jag hinna med alla ställen jag vill till? Det går ju inte.....Och det är då jag får lite ångest och resetidningar nästan blir lite destruktiva nästan. För jag vill så mycket och till så många platser. Hela tiden. Det här tillståndet av resepanik är rätt svårt att förstå för de flesta, och jag kan inte förklara det heller. Alla som säger att "nu får du väl lugna dig, du kom ju precis hem", dom fattar inte. För det tar bara nån dag efter jag kommer hem från en resa som jag vill iväg igen. Och det har inte med underbar familj och vänner här hemma att göra alls. För dom är bäst. Alltid. Men jag vill inte vara hemma. Svårt att förstå som sagt för de flesta. Och ännu svårare för mig att förklara.

Det är i alla fall rätt solklart att det inte är Sverige jag vill bo i just nu. Troligtvis blir det Dubai ett tag om allt går i lås från senvåren. Hoppas jag. Men frågan kvarstår- Var hittar jag jobbet som tar mig till alla dessa platser? Helst MED betalt? :D... jag letar vidare...........................Alla tips välkomnas. Mycket tacksamt.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Mitt hetaste tips är att starta en reseguide/följeslagar-tjänst och nischa tex funktionshindrade eller äldre äventyrslystna ensamstående. Tror att det behovet är eftersatt. (Å andra sidan kanske det finns mig närstående som inte uppskattar förslaget) Kram från Lisbeth

2:44 AM  
Blogger Linda said...

Tack för tipset Lisbeth! Får kolla upp det med den närstående innan jag startar upp verkasamheten :D. Trevligt att du hittat in på min blogg också :D!! Ha det bra! Kram Linda

10:16 AM  

Post a Comment

<< Home