Monday, May 28, 2007

Syrener och sommarminnen

Det vimlar av syrener ute nu. Det är nog min absoluta favoritblomma måste jag säga. Rosor osv i all ära (gillar dom också såklart), men syrener är så sammankopplade med sommar. Dom doftar helt underbart, sådär så man blir glad när man går förbi en buske och drar in doften. Dessutom påminner dom mig starkt om alla somrar i min mormors gula hus på Morjärvsvägen i Kalix. Hon och morfar hade syrener bakom huset, mellan husväggen och vägen. Där lekte vi kurragömma och plockade kvistarna för att ha på bordet bredvid hammocken när det var dags för fika (oftast mormors goda bullar). Nu finns varken mormor eller syrenerna kvar, och huset de bodde i är ommålat i en modernare grå nyans. Men jag minns dom fortfarande, dom där ljuslila buskarna som var det första man såg när man körde upp på uppfarten. Det var tider det! Synd man inte kan köpa syrener i affären och ha på bordet hemma. Ofta.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home