Monday, August 21, 2006

Flipping in the rain


Ösregn på Odengatan som gjorde hål i gatan...:) Bild fr AB ikväll......Komiskt!





Det regnar i Stockholm. MYCKET. Så mycket att pendeltågen inte kan följa tidtabellen pga åska och att bilarna blir stående i innerstan med risk för översvämning...914 blixtar i Sthlmsområdet lästa jag nyss på nätet. Pratade med vår limo-leverantör som kör massvis med amerikanos till och från kryssningspirerna på e.m idag. Han sa att det var grym tur att vädret inte var så här i lördags på vår hysteriska turn around dag, då hade det inte alls gått lika bra som det gjorde. Och en sån här dag av lokal översvämning och monsunvarning, då väljer Linda vadå för skor till jobbet? Flip flops såklart...Dom gör i alla fall skäl för namnet för det både flippade och floppade rejält om dom på vägen hem i sjön på trottoarerna....:) Rätt jobbigt med regn mellan tårna det blir rätt halkigt när man går då...Men det VAR sol i morse faktiskt!

I lördags var som sagt vår sista stora turn around dag för säsongen. Vi har ett par kvar men dom är miniorer jämfört med skeppen som varit i omlopp här sista veckorna. Och i helgen var det 2 giganter på plats samtidigt för turn arounds, Crystal Serenity och Regent Sevens Seas Voyager. Ca 2200 pers totalt som ska transpoteras av båtarna, och lika många till som skulle gå på....Och eftersom kryssningsamerikanosarna inte gillar att varken gå eller åka buss med andra människor så var det GANSKA mycket privata limobilar och vanar i omlopp under lördagen. Så många att vi fick göra bokningsstopp i mitten på veckan för att leverantören inte klarade av mer.

Dessutom var det första gången jag fick vara helt ansvarig för en av båtarna eftersom min kollega Tobias hade hand om den andra. Och det är som sagt svårt att va på flera ställen exakt samtidigt....:) Det gick mycket bra för mig dock, väldigt smidig disembarkation (dvs när folk går av båtarna för att åka till Arlanda och hotell osv) och ännu smidigare embarkation (just det, tvärtom såklart). Däremot är det i efterverkningarna av terrorförsöket i London rätt så kalaskaos på totalt värdelösa flygbolaget British Airways, som har rätt många hundra borttappade väskor stående både i London och och på Arlanda och andra flygplatser....Runt sisådär 30 000 i Europa vad jag har hört...Vilket såklart betyder att även kryssningsgästerna drabbas, många av dom dessutom, som anlände från London eller L.A och NYC utan bagage. Det roliga med lost luggage på kryssningsbåtarna är ju att dom liksom drar på kvällen till ett annat land, och det blir ju LITE krångligare då när dom inte fått sina väskor... Plus att dom rätt ofta har för vana att lägga sig i hamn i 3 dagar på raken i ST Petersburg i Ryssland. Och dit får man inte skicka nåt bagage alls förstår ni, för då blir det stulet eller fastnar i tullen....Kul för dom som blivit av med 5 väskor av 5 möjliga...:)

Men det fina i kråksången var även att även en av de 5 "hot shots" på rederiet som klev på i Sthlm för att inspektera fartygspersonalen i en vecka, också råkade ha en väska som var borta. Som vi dessutom lyckades lokalisera och få till skeppet innan det gick på kvällen. Jag tog personligen hand om det ärendet. Hon som tappat väskan sitter nämligen på HK på rederiet i USA och har hand om rekrytering till de olika båtarna....hehe, man är ju inte dum...:) Dvs samma dag som jag dessutom hade med mig CV och personliga brev för ev framtida ansökan som shore excursion manager. Hon har fått papprena via sin kollega nu och tyckte dessutom jag var en VÄLDIGT tillmötesgående person....Skadar ju inte. Hade kunnat hålla hennes väska på halster ytterligare bara för det :). Vi får se kanske det blir kryssnignsbåtar nåt halvår senare när skolan är klar, hade ju stora planer på det tidigare dessutom. Men eftersom jag bara blev erbjuden städarjobb och inte shore excursion som jag ville ha så var jag inte intresserad. Nu kan de ju bli andra bullar däremot...

Söndagen tillbringade jag därmed några timmar av ute på Arlanda och nosade runt i BA:s bagagehall, och letade efter just lost luggage...Hittade faktiskt flera väskor fr skeppet som jag kunde få VB:ade till nästa hamn. Tycker man borde få MASSA övertidsbetalt för sånt....:)

Men nu måste jag sluta nu är det ju säsongspremiär på Prison Break!!!!! Slurrrrrp som man säger om han som spelar Michael däri...

Kramar Linda

0 Comments:

Post a Comment

<< Home