Wednesday, June 27, 2007

Veckopendling

Söndag 24/6, 12.55. Pendeltåg t Bålsta 13 min sent. Orsak: Växelfel. Missar alla bussar i Jakobsberg. Väntetid 35 minuter (buss t Viksjö också sen). Kl 15.20 ingen buss fr Viksjö t Jakobsberg. Missar 2 tåg t stan, ett pga bussen ett inställt orsak personalbrist (semester?). Kl 22.15 retur fr Karlbergs stn. Tåg bara 3 min sent (vagnfel), dock lite extra väntetid mellan 2 stationer. Hann m buss i Jakobsberg efter mkt häftig språngmarsch.
Måndag 25/6 Hemma och återhämtar mig efter språngmarschen, hela dagen.
Tisdag 26/6, 13.03 Buss fr Viksjö anländer t Jak.bergs stn, 1,5 min e tåg t stan gått. Sommartidtabell. Inget nytt tåg på 30 min. Som sen är 6 min sent. Orsak: Signalfel. Kl 17.30, grön tunnelbana. Stopp mellan 2 stationer pga enkelspårstrafik. Kl 22.00 Tunnelbana t Sundbyberg. Stopp i 7 min i tunneln. Orsak: Puckon och skadegörelse samt enkelspår. MKT häftig språngmarsch t Sumpans pendelstn för förmodat tåg 22.18. Tåg 16 min sent , orsak växelfel OCH saker på spåret. Sedan 10 min till väntetid mellan Sumpan och Spånga, orsak: Enkelspår och inväntan av 3 (!!!) tåg åt andra hållet...Missat alla bussar i Jak.berg. Väntetid 26 min.
Onsdag 27/6 13.58 Inga som helst bussar som matchar några tåg nånstans. Ösregn ute, kall hållplats. Tar syrrans bil. Kl 20.30 Sitter hos pappa efter god middag. Inser att bussen precis gått. Väntar 30 min i hans soffa på nästa. Innan jag kommer på att jag ju tog bilen dit...
Torsdag 28/6, 11.30 Buss 30 min innan tåget fr Viksjö för att ha god marginal. Pendeltåg inställt 12.01. Orsak: Personalbrist. (Semester- igen, samma person?) Väntetid 29 min. Pendeltåget 12.31 6 min sent, orsak: ej meddelad.

Japp. SL är mitt favoritföretag. Enda fördelen m att Dubai INTE har kollektivtrafik är att alla slipper ovanstående problem. Har inte åkt ETT ENDA pendeltåg på typ 2 veckor (obs på MÅNGA olika tidpunkter och fr olika stationer) som inte varit åtm lite sent. Och sommartidtabellen på bussarna i Viksjö är så skrattretande så man får magknip. Verkligen. Citat fr tidtabellen: "Bussen matchar pendeltåg ocn väntar max 5 minuter på sent tåg". Jo tjena. Matchar ibland fr stationen ja (vid osannolikheten av att inkommande tåg är exakt i tid, men eftersom det är ringlinjer så matchar de numera INTE tågen på v tillbaka t stationen oavsett. Att citatet efterföljs är lika troligt som att de som är kvar i Sverige INTE kommer få höra något av orden "personalbrist", "Löv på spåren", "oväntad kyla (allt fr +10 gr t -10), "isskada", "vagnbrist", "tekniska problem" eller "Personal problem" (min favorit-vad betyder det? Har dom grälat då?) under höst och vintermånaderna. Det slipper jag åtminstone. Alltid nåt!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej
Bilköerna här i Dubai kan ta väldigt väldigt lång tid oxå. Har man då ingen luftkonditionering i bilen, vilket inte vi har pga att den är trasig, kan köerna kännas ännu längre.
Vi skulle ta bilen till Deira City Center, tar ca 10 min att gå, men skulle först tanka. Macken ligger på Al Maktoum Road så det blir att åka åt fel håll först och sedan vända och åka mot DCC. Det tog oss över en timme att komma dit för vi stog i bilköer.
Eller den gången vi klanta oss och åkte och handla på en fredag. Då vi blev stående i bilkö i garaget i 1 timme för att ta oss ut.
Men det är i alla fall varmt och skönt här :)

2:07 AM  
Blogger Linda said...

hej Lena! Jag vet mkt väl hur trafiken ser ut i Dubai (tyvärr).Med nya vägtullarna blir det väl megakaos...Inte kul alls. Hoppas på att hitta boende där jag kan köra t jobbet MOT trafiken och inte med den :)...har också varit och handlat på fredagar f.ö- ingen bra ide alls nej :).

1:04 AM  

Post a Comment

<< Home