Sunday, June 15, 2008

Heja Sverige!



Det är ca 2500 svenskar i Dubai tror jag. Förutom housematen Henrik känner jag väl en sisådär 15-20 st hyfsat bra ungefär. Samt ett antal till jag träffat på olika networking event och sånt. Men när det vankas stora svensk sammanhang såsom pågående EM i fotboll (Fotbolls-VM 2006 var jag också här delvis) då kommer de fram i stora antal minsann. Från alla storföretag, organisationer och expatsområden i regionen. Och klär sig i sina blågula tröjor och målarfärg. Och hejar unisont på Kung Zlatan och de andra grabbarna. Det är lite märkligt att bo utomlands såna gånger. Man blir faktiskt mer patriotisk då. Visserligen gillar jag stora internationella sportevent där Sverige är hyfsade eller bättre rent allmänt, men det känns nästan lite extra speciellt när man inte bor hemma. Vi hejar på svenskarna på puben Double Decker i Dubai (säkerligen är det fler svensktillhåll men detta är ett av dem iaf). Och det är rätt så trevligt. Öl, svenska vitsar och den vanliga svenska "djäklar nu kommer det gå hela vägen till guld"-mentaliteten efter 1 mål i en match :). Även om spanjackerna tog luften ur hela blågula stället i sista minuten i lördags. På onsdag får vi leta sport-tv på Abu Dhabis flygplats. Men kanske det finns några blågula vilsna själar där med ?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home