Sunday, May 25, 2008

MacGyver returns!

Ni vet den grymma serien för nåt decennium sen, med Richard Dean Anderson och alla fantastiska nödlösningar han kom på för att ta sig ur knepiga situationer?. He's back. Och jag känner honom :). Bra till och med :). Det är min pojkvän nämligen. När vi kom hem till Dubai i fredags efter en vecka i Ruwais så konstaterade jag att det var rätt mkt vatten på mitt sovrumsgolv i villan. Som inte kom från en läckande a/c som man kunnat tro utan från själva väggen....Hmmm...droppade på friskt som fasiken en stund. Mysko tyckte vi. Innan vår cleaner boy (som nu bor i vårt maids rum på gården permanent, vilket är en helt annan historia) nämnde att några gubbar varit där och fixat m vattnet till "hans" maids rum under dagen. Uppe på taket. Vi gick upp och kollade. Och djäklar vilken vattenläcka det var där då....Sprutade ut galna mängder vatten från taktanken över hela vår roof top del. Dvs ca 3-4 cm vatten på hela villataket sedan eftermiddagen. Som bara hade typ 1 avloppshål att rinna ner ur. Ett hål som ligger rakt ovanför mitt sovrum. Därav väggläckan. Och betongkvaliteten på villorna i vårt område är väl sådär man kan säga.....

Eftersom klockan redan var typ 23.30 när vi kom hem var vi sådär nöjda att behöva ta tag i detta just då. Fick inte tag på landlorden heller. Så efter mkt funderande och försök att stänga av vattnet helt så gjorde Johan en MacGyver. Tog en dammsugarslang, massa stark tejp och gjorde helt enkelt en vattenavledningsgrej från läckan ner i trädgården istället för ut över taket. Dvs det forsade ner vatten i vår garden ist för ut på taket där det inte kunde rinna ner. Så jag slapp iaf få ännu mer vattenmängder rakt ovanför mig som droppade in i rummet. Se pics :). Samt han gjorde samma i mitt rum m plastfolie för att få ner vattnet i en papperskorg ist för ut på golvet. Problem solved :). Nästa dag kom gubbarna tillbaka och fixade läckan och den trasiga ventilen och solen torkade upp vattnet. Att läckan uppstod pga gubbarna varit klantiga dagen innan när de fixade "han-som- egentligen- inte-alls-ska-bo-härs" vatten är som sagt en annan story. Samt att om jag inte kommit hem på fredagen och sett läckan i mitt rum hade ingen upptäckt den förrän långt senare. Vilket hade betydit att mitt hela rum hade varit vattenskadat och möblerna typ förstörda. Tack för att vi slapp det MacGyver!
Johans a.k.a MacGyvers takfixarledning.
Mitt rum m plastfolie på väggen
Alltså byggkvaliteten på rören är ju sådär här nere...
kolla in antalet smårör de länkat ihop under åren på tanken...:)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home