Monday, May 05, 2008

Only in Dubai

Det är en del saker som är så sköna med Dubai. Att det är en smältdegel av massa internationella folk och kulturer är en sak. Att alla pratar med alla överallt och alltid är en annan (på gott och ont i vissa fall). Samt att det i många fall är extremt informellt (även om man kunde tro nåt annat i många fall). Följande inlägg utspelade sig idag på Fairmont hotels kontorsdel när jag skulle hämta ut min företags licens och alla de tillhörande papprena. Som alltså också betyder att det är fritt fram att göra business nu mot Norden :)

Jag har dealat med en mkt bra kille som är manager på Fairmontkontoret för RAK Free Zone, som svarat på alla mina frågor snabbt och effektivt. Och är artig och trevlig osv. Jag fick mina papper i all hast när jag kom dit, för han hade en annan kund som väntade på ett möte. Sen behövde jag vänta på ett fax fr RAK så jag blev kvar någon till minut. När jag ska gå så kommer kunden som managern haft möte med ut fr mötesrummet. Jag säger i förbigående att jag är mkt nöjd med servicen jag fått ang registreringen till managern. Andra kunden säger att det är han också. Sen går jag ut och får sen av en slump sällskap av samma kund vid hissen. Som frågar var jag är ifrån, vad för bolag jag ska starta bla bla. Jag berättar väldigt kort. Han nickar lite, ser lite finurlig ut och säger sen att han råkar vara VP (dvs mkt högt uppsatt) på City of Arabia och Dubailand (2 gigantiska turismprojekt som byggs utanför Dubai i dagsläget). Och frågar sen om jag vet att det är en stor resemässa i Dubai fr om tisdag? Jag ville nästan skratta rakt ut åt ironin.

OM jag vet? Jag har tillbringat sista veckan m att göra visitkort, researcha intressanta företag och eventuella partners inom olika specialområden på den mässan. Samt vilka jag ska samla in så många visitkort från som möjligt. Och Dubailand inkl de företag som finns däri är extremt intressanta för mig eftersom de erbjuder en möjlighet till studiebesök för mina kunder som är lite "utöver det vanliga". Dvs exakt det som mitt företag ska gå ut på. Och mannen ger mig sitt visitkort (det sista han hade i plånboken, såklart...), skriver sitt mobilnummer och ber mig ringa under morgondagen på mässan. Så ska han introducera mig för lite andra personer m fina titlar som håller i samma typ av projekt. Hur troligt är det att det hade hänt i Sverige :)?

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hahaha! Man måste ju bara ha varit, arbetat och bott i Dubai för att förstå det här. Och vänta något år till så har du ett nätverk som heter duga för alla känner alla, eller känner någon som känner någon... Lycka till stumpan - du och ditt företag kommer göra succe! Kramar igen! Loella

3:15 AM  

Post a Comment

<< Home