Wednesday, March 03, 2010

Dumt i Dubai

Innan jag börjar skriva det här inlägget vill jag bara lägga till att jag gillar att bo i Dubai. Väldigt mycket. För det mesta. Däremot är det en del saker som jag nog aldrig kan lära mig att uppskatta (eller ens förstå) med den här delen av världen. Det har inget med varken religion,statligt ledarskap eller människorna här nere att göra. Utan med frustration och ibland riktigt störande irritation på olika, ofta oerhört oplanerade, onödiga saker. Saker som kunnat undvikas med rätt lätta medel. En del av kulturen, men ändå irriterande moment. Sista månaderna har jag sparat på mig några sådana frustrationssituationer som jag nu då tänkte dela med mig av. Alltså mot bakgrund av första meningen i detta inlägg. Då kör vi:

1. Att min fantastiska bästaste ever bokningstjej (se inlägg ) hos min senaste partner har fått sparken. För att hon är gravid. Jag skämtar inte. Hennes chef sa upp henne (trots att hon gjorde ett fantastiskt jobb + att hon inte ska ha barn förrän slutet på april) i December. Innan hon fick gå fick hon sänkt lön med 3000kr/månad. I hennes fall en lönesänkning med ca 30 %. Undra vad svenska fackförbund hade sagt om det??? Samma partnerchef ringde dessutom upp mig och skällde ut mig efter noter i samband med en av grupperna i januari. Som han trodde jag "snott" från honom. Trots att agenten ifråga kontaktat mig själv direkt, och varit väldigt tydlig med att han ville ha en svensk kontakt för denna grupp. Och trots att jag redan lovat att boka alla arrangemang via just denna partner, dvs i teorin faktiskt besparat dem massa jobb. Jag bokade gruppen, de fick samma vinst. Då uppskattar jag inte tfnsamtal som det jag fick av den chefen. Man behandlar inte sina kunder så. Inte en kund som dessutom haft åtm 4 grupper med den partnern sista månaderna iaf. Inte i min värld åtminstone. Tur att det finns andra trevligare personer som hanterar mina bokningar på det företaget. Men det är mest den generella idén om att inte förstå bra kundbeteende som stör mig.

2. Dubai Metro.
Den är bra (testade den med mamma första gången nu i Feb). På de 10 av 30 stationer som är öppna vill säga. Det är inte vår station. Och nu är öppnandet av de kommande stationerna framflyttat. IGEN. För typ 3e gången. Till slutet på april denna gång. Vår station är tack och lov med bland de som då ska öppna enligt uppgift. Hoppas vi.Kanske. Men säkert vet vi inte. Det vet ingen, inte ens företaget som bygger den. Senaste infon är att den blev försenad pga att RTA som bygger metron inte betalat sina underleverantörer. Förståeligt att de inte vill jobba då....

3. Burj Khalifa. Världens högsta byggnad (se detta inlägg och dra egna slutsatser av namnet. AD:s ledare heter Khalifa i förnamn.....)
Fin att se på. Vars observation deck öppnade 4/1 2010 för allmänheten. Många av mina kunder, speciellt byggare och arktitekter, vill upp dit- förklarligt nog. En månad efter öppnandet stänger detta obs deck. Det är f.ö. fortf stängt mer än 3 veckor senare. Anledning angiven i pressen från ansvariga direkt efter stängningen: "Tornet behöver maintenance pga den oerhört höga efterfrågan på biljetter efter öppnandet". What??? Riktig anledning: Problem med hissar och ev sprickor i fönstrena (gulp!), vilket kom ut sedan de som fastnat i hissen i 30 min en dag berättade detta för tidningarna. Kan inte nog förklara hur irriterande denna typ av "problemlösning" är i Dubai. Dvs att sopa allt under matten som om folk är helt korkade och inte får reda på saker ändå. Vilket även resulterar i all dålig press om Dubai i övriga världen, när journalisterna drar egna slutsatser, just eftersom de inte får korrekt information. Korkad PR rent ut sagt.

Har nu fått återlösa 4 biljetter (inkl mammas) till detta obs deck. Ingen info ges på hemsidan (där står det fortf att tornet ev kommer invigas Jan 2010....), inga skyltar om att det är stängt finns vid informationen i Dubai Mall där entrén till tornet ligger. Vid biljettkassan står dock 10 st anställda. Varje dag. Och delar ut lappar med nummer man ska ringa för info (behöver väl inte nämna att ingen på detta tfn nr heller har någon info att komma med avs när de ska öppna igen). Frågar du dem något så hänvisar de bara till lappen de håller i handen. Vill skrika bara jag tänker på det. Och ingen idé bli irriterad på någon av dem, de ler bara och säger "sorry ma'm". Alt hänvisar till sin supervisor. Som på sin höjd säger "sorry ma'm" 2 eller 3 gånger till.

4. Banker i Dubai.
Ja jag vet att detta debatterats tidigare på denna blogg. Men det är fortfarande över min förståelse hur bankerna här nere överhuvudtaget behåller sina kunder. Service kan de inget om. Min bank har gått ihop med en annan lokal bank nyligen. Jag fick ett antal mail om att jag inte skulle oroa mig, eftersom "all your banking will continue as usual- you will only get new account number". Ja förutom det då. En "minor" detalj som ju kan vara bra att informera mina kunder som betalar mig om. Och även förutom att deras online platform helt ändrats. De kan väl bara lägga in mina redan godkända funktioner på det nya kontonumret då tänkte jag. Icke. Fick ansöka på nytt om online banking (nu pratar vi 5 sidors ansökan inkl 3 passkopior, company stamp och hela tjafset). För en tjänst som jag redan hade via min fortfarande existerande bank, och som fungerade utmärkt (om ni kommer ihåg härifrån bloggen, så tog det dock nästan 5 mån att få online banking up and running i början när jag öppnade kontot...). Det tog 3 månader att få igenom denna nya ansökan. Därimellan ett antal incidenter som försvårade mitt arbete avs olika transfers som jag var tvungen att göra under semestern, och som inte funkade pga detta strul. Men det är en annan historia.

Nu har jag då äntligen fått online banking igen, på mitt nya kontonummer. Men jag har 2 inloggningar. På en av inloggningarna (den som jag hade tidigare) ser jag mitt saldo och kan få info om olika transaktioner som kommit in etc. Men där kan jag inte göra några nya transfers. På den andra inloggningen ser jag inte mitt saldo och transaktioner (iaf har jag inte ännu hittat den funktionen där). Men jag kan gå in och göra nya transfers/överföringar för att betala fakturor. Så nu öppnar jag 2 fönster på internet för att göra betalningar och kolla kontot. Fantastiskt logiskt.

5. Sand och regn.
De båda kan ibland vara trevliga , separat. Sand är fint i öknen med en vacker solnedgång och en picknick med vänner, eller på en fartfylld ökensafari. Regn hemma i Sverige är visserligen inte helt positivt betingat, men ger åtm på sommaren ett fräscht och väldoftande resultat. Så icke här. Framförallt inte när regnet blandas med sandvinden, inne i staden. Då blir det bara äckligt. Överallt. På bilarna, på husen, på balkongerna, på gatorna. Samt att det här landet inte direkt är byggt för nederbörd (som vi ändå bevisligen har ca 10-15 dagar per år). De har nämligen ingen avrinning whatsoever på vägarna. Vilket leder till att varje regndag (som vi haft 2-3 av sista veckan) innebär ofantligt många bilolyckor, både allvarliga och mindre allvarliga, samt en sjusärdeles hemsk trafik på vägarna med flooding och gigantiska vattenpölar överallt. Jag ställde in ett möte i veckan bara pga regnet, eftersom jag helst håller mig från vägarna när alla regnokunniga puckon huserar där. Vindruterorkare kan de inte hantera, inte vattenplaning heller. De kör bara lika fort, fast med varningsblinkers på.

6. Customer Service/bokningstjänster/Administrativa uppgifter i Dubai.
Här har jag ungefär femtielva exempel. Men tar bara upp några av de senaste:
6.1 Jag beställde städning av vår lgh igår. Damen från städfirman kom punktligt, men utan en enda städpinal, trasa eller putsmedel med sig. Vilket gjorde mig lite förvånad, i min värld ingick städmaterial lite i en städfirmas affärsidé. Inte här. Städmaterial kostar tydligen extra, vilket ingen på firmans bokningstjänst upplyste mig om. Tur de hade en driver som kunde komma över med materialet då.
6.2 Johan har köpt ny bil till oss. På 3 dagar lyckades han via liknande administrativa avdelningar få fel bilmodell på försäkringsbrevet, fel chassinummer på registreringen samt info om att "de nödvändiga klistermärkena till regskyltarna är slut ( på kontoret där man reggar bilen), kom tillbaka om 5 dagar men vänligen kör inte in till Abu Dhabi, för då får du böter".

6.3 Jag har guidelicens i Dubai. På den licensen/brickan jag bär runt halsen skriver de mitt passnummer. Passkopian har de i minst 4 exemplar på min ansökan till kursen. Plus att jag även angivit det på lappen vi fick fylla i efter kursen, avs vad det skulle stå på licensen. Ändå lyckas de skriva passnumret fel på brickan. Och hävdar att detta inte är problem om nu någon skulle stoppa mig, fråga efter licensen och dessutom kolla passet (då licensen är kopplad till mitt uppehållstillstånd här nere). Hoppas de har rätt. Att be att få en ny licens tar nämligen oerhört mycket längre tid så jag hoppas på det bästa.
6.4 Vi ska uppgradera vår tv-box och internet i Dubai Marina. Telebolaget har upprepade gånger ringt Johan och sagt "vi försöker få tag på er för att leverera ny satellitbox". Johan har föreslagit tider de kan komma eller tid de kan ringa på. Ingen kommer. Sen ringer en annan person från samma kundtjänst "vi försöker få tag på er för att leverera ny satellitbox". Trippel SUCK för alla ovanstående punkter (och alla andra exempel jag inte ens orkar ta upp).

Såja. Lite frustration ute genom att skriva om det. Ni därhemma kanske bara tycker ovanstående låter galet, men det är vardag för oss här nere. I allra högsta grad. Man måste nog ha bott här för att förstå en del av frustrationen. Och dessutom känna mig och veta vilket extremt dåligt tålamod jag har med sådana saker. Som jag får jobba på varje vecka här nere som synes.

Nu ska jag klä mig i businesskläder för att gå på ett nätverksevent med gratis dryck och tilltugg. Innan jag sedan välkomnar maken för en långhelg som antagligen kommer innehålla allt från strandbesök, kul besök från Sverige (min kompis Ola kommer imorgon m sin sambo), diverse drinkar (också gratis) på trevlig al fresco bar med utsikt över världens lyxigaste hotell, 28 gradig och klar himmel med strålande sol (om inte regnet kommer tillbaka vill säga) samt en del god mat. Det är mycket som INTE är så dumt i Dubai också som sagt :)

1 Comments:

Anonymous Lena said...

Åhh vad jag känner igen det där. Vi har ju fortfarande vårt bankkonto i Dubai och för att vi skulle få flytta lite av våra pengar så tog det typ en månad för att dom inte gjorde som dom blev tillsagda att göra. Mats blev för*** och sa att jag kommer över och tar ut alla pengar och vips så funkar allt.
Nog för att det kan vara krångligt och bökigt här oxå men det är nästan som en fis i rymden jämfört med i Dubai.

1:00 AM  

Post a Comment

<< Home