Thursday, August 24, 2006

Going down under :)

Melbourne here I come!!!!!!!!!!!


Det finns få saker som gör mig så helt igenom lycklig som att boka nya resor -och nu har jag gjort det igen :) Har prelbokat flygbiljetter till Australien nu i oktober! Något av en chansning såklart eftersom det inte är helt klart med huruvida jag får praktik eller inte och på vilket ställe....Fick ju tyvärr nej i dagarna på ett riktigt coolt reseföretag som jag haft mycket kontakt med och hoppades mycket på men sånt är livet. Och va f-n man måste ju ta lite chances ibland...:). Vill ju så himla gärna ner dit och får jag inte tag på praktik innan det drar ihop sig så åker jag ner och fixar det på plats i alla fall! Det enda kruxet är ju att jag inte får något studielån från CSN för resan innan jag har fått praktikpapprena påskrivna fr skolan och företaget jag ska praktisera på....Och det är inte billigt att flyga till dom trakterna av världen heller. Dessutom är jag tyvärr ingen nedärvd oljeshejk eller särskilt välavlönad student heller för den delen...

Men nu är det ju sån tur att jag råkar ha en alldeles fantastisk personal banker att förlita mig på, dvs min underbara far. Han har fått ligga ute med en del större summor i sitt liv åt sin resetokiga dotter medan hon väntat på studiemedel och löneutbetalningar och annat som tar tid ibland hehe...Och han gör det denna gång också :). Så för den nätta summan av ca 10 600 kronor får vi i början på nästa vecka följande resrutt färdigställd: 15 oktober Sthlm- Kuala Lumpur- Melbourne/Australien framme 16/10. Sedan då förhoppningsvis 10 veckors trevlig och även antagligen väldigt oavlönad praktik på nåt turismrelaterat företag och få pyssla med marknadsföring eller försäljning i någon form. Sedan jul och nyårsfirande med en av mina bästa kompisar, Linda K som redan bor och pluggar där nere. Blir ju antagligen ungefär hur superkul som helst! Sen hoppas jag på nån kortare tripp till Sydney några dagar efter nyår. Sen köper jag nån lågpris flygbiljett fr Melbourne till Auckland på Nya Zealand och tillbringar några dar där runt omkring. Sen flyger jag nämligen från Auckland till Kuala Lumpur runt den 10 januari för att sedan tillbringa 4 dagar där med antagligen en del shopping och coola tvillingskyskrapor! Sen hemresa från K.L till Svedala och Stockholm kring den 15 januari när skolan börjat igen...

Blir alldeles alldeles lycklig när jag läser vad jag själv skrev precis! Åh va underbart! Och Linda och jag kommer ha så sjukt roligt i 3 månader dessutom (dom som ev sett oss ihop på diverse Göteborgs och Stockholmsvisiter eller sida vid sida på Thassos 2002, dom förstår nog vad jag menar :)! ). Läääääääängtar!

Är dock lite saker att kolla upp fortfarande, vilken typ av visum man ska söka t ex (eller i klarspråk: hur sneaky jag ska vara, i Dubai åkte jag ju ner på turismvisum även fast jag skulle jobba men spelade lite korkad och det funkade ju fint hehe...). Det finns visserligen nåt som heter occupational training visa, som väl är precis det jag ska göra...Men enligt instruktionerna på Australiens ambassad i Sthlm så ska man i så fall fylla i ungefär en triljon blanketter, få en nominering av både skolan och själva praktikföretaget (vilket jag ju inte har nåt ännu dessutom), och gå igenom en handläggningstid på ca 4 veckor. Plus skicka ner sitt pass i ett kuvert till BERLIN av alla ställen så dom kan stämpla passet. Och sen skickar dom tillbaka det i ett frankerat kuvert. Låter ju ungefär hur safe och pålitligt som helst att skicka passet med vanlig post ner till Deutschland och sen få det sänt med snailmail hem igen med bara ca 2 veckor kvar till avresan...Eller inte...Tror vi hoppar över det alternativet faktiskt. Men måste kolla upp det och dom andra valmöjlighterna å det snaraste.

Nu ska jag lägga mig och drömma om skyskrapor,coola operahus, mysig Aussiedialekt och nya zeeländska berg! Kan ju inte bli annat än en bra natt alltså :)!




Kramar Linda




0 Comments:

Post a Comment

<< Home