Tuesday, July 10, 2007

Bostadshunting

Nu har jag suttit i några dagar hemma hos Johan i Ruwais och letat febrilt efter lägenheter i Dubai, både i tidningen och på nätet. Finns ungefär en miljon annonser på massa olika alternativ i Dubai, men det är helt galet vad folk tar ut för hyror! Eller VILL ta ut i hyror menar jag, är dock inte så säker på att alla får dessa hutlösa summor som de efterfrågar....Men om de satt ut att en liten 2a (kallas 1 bedroom apt här) på runt 50kvm till hyrpriset av ca 15000 SEK/månad (UTAN möbler eller vitvaror i köket...), då bryr jag mig inte om att svara faktiskt, tror liksom inte att det går att pruta ner till min nivå av hyra då. Skulle helst vilja hitta nåt hyfsat och möblerat (t ex en studio eller en våning i en villa) i sisådär 2 månader så jag kan börja jobba och sedan fixa med en egen lgh under tiden. Det verkar som att det nog blir en lgh i Intl City (det är bara där hyrorna ligger ungefär i nivå med vad jag har råd med på den här lönen) i af på lång sikt, men troligtvis kanske en liten 2a då istället för en 1a. Så får kanske min snälla ingenjör vara med och hjälpa till, och dessutom kommer jag ha gott om plats för kommande besökare i höst och vinter också då :)....Men jag är lite osugen på att teckna ett årskontrakt i det området på en gång, innan jag vet hur det blir med en del andra lägenheter jag väntar på svar på...Tricky sånt där. Och jag har ingen som helst lust att betala dyra hotellpriser i några veckor innan jag hittat nåt heller.....Vi får se vad företaget säger nu i helgen när vi ska ses och hur det löser sig! Wish me luck! Igen :D

Igår var jag iaf hemma hos en av Johans kollegor och kollade på lite saker i hans villa han ska sälja när han flyttar hem senare i höst. Lyckades köpa mig en HP färgprinter m scanner, 4 köksstolar, en fin hallbänk o täcke för ca 1200kr totalt. Mkt bra! Fick dessutom en brödrost och en tekokare gratis på köpet :D. Mer garagesales åt folket tycker jag och min ekonomi just nu...

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Lägenhet med golvyta låter bra...=) Visst borde man återvinna/återanvända mer grejer! Typ att du får mina avlagda kläder så får jag din brödrost och så!

Nu har ju jag fantastiskt nära till Stadsmissionen så de får allt jag har som jag tröttnar på men hur gör jag när jag flyttar? Hm- jag får starta sådan loppis där man säljer grejer ur bakluckan på bilen eller något!Läste om en "affär" någonstans där man bytte grejer med varandra- dvs pengar användes inte som köpmedel utan grejer byttes mot grejer. Flummig men lite gullig idé..

5:01 AM  

Post a Comment

<< Home