Friday, November 16, 2007

Upp å ner

Det pendlar en del i arbetslivet här i Dubai kan man säga. Saker och ting går upp å ner som en berg och dal bana ganska ofta. Och mitt humör följer efter oftast. Det är tur jag har en snäll pojkvän som står emot och lyssnar utan at bli galen när jag pendlar hit och dit. Ena dagen på veckan är det emails som säger att vi inte får de utlovade allotments jag skrikit efter eller att vi förlorar chansen att få in den business jag hoppats på. Eller att jag sliter mitt hår över att Sunflower inte har de resurser jag önskade de hade för att kunna erbjuda agenterna det de vill ha. Och andra dagen ringer Mats från DTCM nordic kontoret (Dubais officiella turistorgan som har kontor för Norden i Stockholm) och erbjuder en sista minuten chans (som i 2 dar innan...)att få lite gratis PR genom att ta hand om en reporter som ska till stan och fixa deras önskade arrangemang. Och inte vilken reporter som helst, utan Linda Isacsson från När och Fjärran och tv4. Som ska göra 8 sidigt reportage om Dubai i resetidningen m samma namn. Så det blev bara att kasta om alla helgplaner och ta hand om henne och hennes fotograferande pojkvän under helgen. Som dessutom innebar att jag och min alldeles egna privatchaufför Johan fick se saker och ställen vi själva ännu inte hunnit till. Bl a en egen 2 timmars kamelritt runt vår fina camp för att fota solnedgången (på kamel går mycket saker också upp å ner), en grymt god lunch på creek restaurangen Boardwalk, och ett väldans trevligt besök på chill out baren 360 vid Jumeirah Beach hotel. Hyfsat hektisk helg. Linda nr 2 var f.ö också en mycket sympatisk tjej, alltid roligt diskutera resor med nån som är lika passionerad för ämnet som en själv! Dessutom är hon norrlänning, å såna är ju generellt trevliga! Dessutom hade svenska nätverket SWEA regionkonferens i Dubai samma helg, så jag var värdinna och lekte lite reiseleiter några timmar där med. Samt hälsade på en annan trevlig reporter, Mattias fr SVt sporten som också är här och som jag bokat hotell för, de är här för att filma olika sportrelaterade inslag denna vecka.

Dessutom har ovan nämnda Mats (väldans hyvens kille, eller man, han är väl runt 55...) gett mig chansen att få ta hand om och göra land arrangemangen för Swedish Tourism AB som kommer ner nästa vecka. Dvs 13 CEOs och högt uppsatta personer inom svensk turisms näringsliv som ska ner på studiebesök t Dubai. Som exempelvis Vdn för Svensk handel, SAS director of Communmications, Vd för Hotell & restaurangföreningen, Mats Hulth (f.d Stockholms statsborgarråd), Vdn för Sveriges skidorts organisation, Vdn för svensk turism privatsektor m.m. Inte några dåliga personer. Dom har garanterat en del bra kontakter hemma gissar jag på. Och jag ska ta hand om deras transfers, hålla citytur för dem, följa med på studiebesök samt ev kanske hålla ett kort föredrag om Sunflower och att jobba på resebyrå i Dubai! Fina grejer. Och i gengäld kanske få lite marketing gentemot svenska agenter hemma. Och förhoppningsvis också en fjäder i hatten för mig mot Sunflower också, eftersom de inte skulle fått denna PR chans om jag inte jobbat som svensk här nere.

Så saker och ting går upp å ner som sagt. Det är roligare arbetsuppgifter nu åtminstone, jag har fått bra kontakter och kommit in i marketing delen av jobbet lite mer. Synd bara att jag fortf måste göra allt det andra också, dvs bokningar, fakturastrul och ringa runt efter 15 hotell till en del iranier då och då. Vilket oftast går sådär bra nu i november när det inte finns NÅGRA hotell som har rum. Helt sjuk är hotellsituationen här nere som sagt.


Bilder från helgen m Linda och även bilder från Johans familjs besök kommer snart på resedagboken. När jag orkat ladda upp dom vill säga :). Johan har en del på sin blogg däremot.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Som turist i Dubai tror jag att det jag mest uppskattade var i tur och ordning: Ökensafarin och utflykten till guldsouken med båtarna. Det visar lite mer av landet och folket. Sen är det ju alltid trevligt att shoppa lite. God mat och dryck finns ju vart man än kommer
Kram Lisbeth

3:39 AM  

Post a Comment

<< Home