Sunday, October 07, 2007

Isländskur tourleadur idiotur

Vi har haft en isländsk grupp här förra veckan. En ny marknad både för mig och företaget. Liknande de andra nordiska trodde jag. Inte helt rätt. Inte för denna grupp iaf. Dom hade en s.k. tourleader med sig. Dvs en som enligt definitionen ska vara välförstådd m destinationen, hjälpa gruppen, assistera och översätta vid utfärder, incheckning osv. Dessutom gärna ha erfarenhet från liknande uppdrag sen tidigare. Och jag lovar, denna hade inget av ovanstående. Hon är en föreläsare från universitetet som håller kurser om Mellanöstern, eftersom hon bott här ganska länge. FÖR 12 ÅR SEN. För inget har ju förändrats i Dubai sen dess typ.....Hmmm... Hennes syster bor här, i expatcommunityn Greens, där de flesta har mycket pengar och inte är så intresserade av att besöka andra mer traditionella delarna av Dubai. Nånsin. Och den här tour leadern blev placerad på ett nytt hotell i Deira m gruppen, mitt i trafikens näste. Och andra hälften av gruppen, som betalat mer, bodde på 5 stjärniga Jumeirah Beach. Hennes syster hade redan pratar masa strunt om Deira och hur olämpligt det var för turister. Och hon var inte glad, tourleadern alltså. Vilket resulterade i att hon förstört hela turen för alla gästerna.

Jag skulle kunna räkna upp ungefär ett 15 tal saker hon sagt och gjort som är så otroligt idiotiskt men det orkar ni inte läsa om. Kort sagt kan sägas att hon iaf lyckats få både mig och Cyrus rejält uppretade, dömt ut hela Deira som en stadsdel som inte passar några Europeer alls nånsin, rackat ner på hotell och personal och frukostmat (eftersom hon själv är väldigt PETIG m mat som hon sa), fullständigt sågat gruppens hela program som varit förutbestämt via deras resebyrå i månader, samt fått en hel utfärd cancellerad eftersom hon gick runt och frågade varje person i gruppen om de verkligen ville följa med på turen, "då den antagligen inte skulle uppfylla deras förväntningar". Det är så man smäller av. Så urbota korkat beteende av en person inte jobbar i turismbranschen alls, och som bara följer med gratis och ska hjälpa gruppen utan att ha kolla på varken procedurer eller situation i landet. Så vi är inte så glada på deras reseagent just nu minst sagt. Det har varit otaliga LÅNGA email från mig och Cyrus om denna tour leader, som också gjort att vi nu kommer få klagomål på både turer och hotell, som aldrig varit ett problem hittills. Jag säger bara: "sablaru turu isländskur tour leadur haru åktu hemu nuru!" Och kom inte tillbaka. Nånsin. Tack!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tänk vilket tråkigt, narcissistiskt liv hon måste ha.........och vilken utmaning för er att försöka vända kritiken när nästa grupp kommer. Och det gör ni ju såklart. Kram Lisbeth

9:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

Håller med dig att hon inte bör komma hit mer. Kände hur arg jag blev på henne som jag inte ens har träffat. Kanske för att Deira ligger mig varmt om hjärtat *fniss* Nä hela Dubai ligger mig varmt om hjärtat förstås

10:59 AM  

Post a Comment

<< Home