Friday, September 28, 2007

Säljknep

Man blir lite luttrad när man besöker massa liknande hotell som alla har ungefär samma faciliteter och utbud, bara lite olika färger och stilar på rum och poolområden, gym osv. Men precis som jag gör mitt bästa för att ge deras sales personal en fint uppmålad bild av vårt företag och vår expansion så gör de såklart samma sak för att sälja in sitt hotell framför andra liknande produkter under mina site inspections. Vissa av knepen är dock bara kanske inte helt vad jag själv hade valt att lägga fram som de största fördelarna.....här är några av de mest intressanta säljknepen sista veckorna:

1. " Det är ju faktiskt inte så många hotell i vår kategori som har direkttelefon ut även på toaletten". Nehej. Men hur ofta använder man den då när man är där inne för nåt ändamål? Ärligt?

2. "De här glasfönstrena som går fr golv till tak är specialbeställda från Indien". Jaså. Hade det gjort nån skillnad om de var från t ex Kina eller USA?

3. " Våra te och coffee making facilities på rummen är av högsta kvalitet jämfört m några hotell som bara har den billigare varianten" . Hmmmm. Och hur gott blir nescafeblasket som erbjuds på rummen i såna maskiner oavsett märke? Jag bara undrar.

4. " Honeymooners kan få specialpaket m några fina tvålar och extra lyxiga toalettartiklar i badrummet utan extra tillägg". Jaha. För det är DET man kollar efter om man bokar honeymoon. BARA. Spec som säljknepet utdelades på ett rödmurrigt halv nergånget indierhotell i Karama. Självklart den typ av hotell honeymooners väljer i första hand.

5. "Våra rum är de absolut största i kategorin club superior i stan". Har dom mätt ALLA? Dessutom är det inte så många hotell som HAR en kategori som heter just club superior överhuvudtaget. Så det så.

6." Vi har 23 restaurant outlets i hotellet för alla business travellers". Som oftast stannar i ca 2-3 dagar i stan och sitter i trafik fr mässorna mesta tiden. Hinner de med att äta på alla ställena? Motiverar iaf inte hotell rates som är rocket skyhigh om ni frågar mig.

7. "Men du kan faktiskt inte jämföra vårt hotell med det från andra kedjan som ligger bredvid. Vi har ju en helt annan standard och kvalitet på vår produkt". Japp. Ni ligger båda på samma strand. Är båda 5 stjärniga. Ni har ung exakt lika många rum. Ni har båda stora poolområden vid beachen, club lounges m gratis sprit, 5 stjärniga spas, 6-8 fancy restauranger och havsutsikt på standardrummen som är lika stora. Nej, finns ju absolut inget att jämföra med som sagt. Förutom att hotell nr 1har 250 USD dyrare priser per natt såklart.

8. " Vårt gym har mer space runt maskinerna och större speglar än de andra i vår kategori". Det är inte det jag fokuserar mest på när jag tränar. Men andra kanske gör det. Vad vet jag?

Som sagt, vi har olika preferenser. Tur är väl det också. Själv skulle jag hellre se de framhöll sin servicenivå eller annat som faktiskt skulle kunna vara avgörande för gästerna. Men Men...Nu har jag snart avslutat de flesta hotellmötena på min lista. Hade dock Jumeirah Beach hotell (dvs kända vågenformade stället framför seglet Burj Al Arab) i onsdags, och det var fint! Och dyrt. Phu. Ser dock fram emot att besöka coola utestället 360 ute vid deras pir om ett ett par veckor när värmen avdunstat lite. Blir nog även ett besök i deras gigantiska ramadantält nästa vecka tror jag bestämt. Men i helgen blir det soft och slappande i Ruwais eftersom Johan har jour. Inte så fel det heller.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

kommentar till nr 1: Bra om man vill prata skit (det var lågt,jag vet). Reser ju lite i jobbet och det jag uppskattar mest utöver en skön säng är extra bra kuddar och fler kuddar i sängen. Nästa punkt på listan (och som är ganska sällsynt dessutom)är en riktigt skön fåtölj att softa i, det är inte alltid skönt att sitta och läsa eller titta på TV i sängen om man vill hålla sig vaken. Kram

3:27 AM  

Post a Comment

<< Home