Sunday, September 16, 2007

Bostadsfix, Ramadan Kareem & OMAN under water

Jag har hittat ny bostad! Typ nästan innan jag ens började leta faktiskt. Fick ett erbjudande av Henrik att flytta in i deras villa nära Jumeirah beach eftersom Rebecka tyvärr ska flytta tillbaka till USA. Var och kollade på den, stor och med rymliga rum, stor trädgård, stort kök, grymt stor takterrass (blir trevliga utomhuspartyn där senare) och dessutom ett maids rum m egen toa där vi kan ha besökare inhysta som är inplanerade! Så jag pratade m Johan, slog till, och ska flytta in i omgångar fram till slutet på sept! Villan ligger dessutom ca 200 m från Jumeirah Beach park, dvs mkt bra läge för alla besökarna när jag måste vara på jobbet....Så i veckan måste jag kolla på lite möbler att inreda rummet jag ska ha där med. Blir nog toppen! Slipper dessutom allt strul m att fixa el, vatten, tv, internet, telefon osv senare. Vilket kan ta bra lång tid här i Dubai...

Annars har Ramadan börjat här nere. Ingen mat, dricka, rökning, hög musik, no indedecent behaviour (fri tolkning!) på offentliga platser mellan soluppgång och solnedgång mm. Vilket även betyder något kortare arbetsdagar (i mitt fall rätt marginellt) och mindre trafik mellan 18.30 - 20.00 på vägarna då folk äter sin "frukost", dvs break fast runt den tiden. Rätt intressant se hur det firas, har ju sett det i Marocko sedan tidigare. Blir iaf några lugnare veckor i stan fram till mitten på oktober. Ramadan Kareem heter häslningsfrasen här nere nu!

I helgen blev det ännu mer avkoppling och mycket under water action eftersom jag var på dykresa m Johan till Oman och Mussandam. Reste fr Dibba på torsdag kväll, sov på dhowbåten i 2 nätter (i världens minsta hytt m våningssäng), gjorde 7 dyk på 2 dar och därimellan bara slappande och ätande på båten. Väldigt härligt, och jag lyckades få mer koll på dykningen mot slutet på turen också, så jag blev mer avslappnad och inte förbrukade lika mkt luft. Fantastiskt liv under vattnet på flera av dyksajterna, även om sikten ibland var lite sämre. Gjorde även ett nattdyk m lyktor där vi bl a såg 2 gigantiska humrar fightas på en bergvägg :). Foton kommer förhoppningsvis senare, då vi inte hade kamera med oss (min har nämligen blivit helt kaputt och går inte att använda längre....) men har fått lov att få lite bilder från några av medpassagerarna. Men johan har även bilder fr likadan resa på sin blogg, kolla här. Men nu i veckan blir det jobb jobb jobb igen som vanligt! På återhörande!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej ungdomar
nu ska jag njuta av era korallbilder och det ska bli underbart att bo i din trädgård och nya villan under julen
kram från mamma Ingrid

8:58 AM  

Post a Comment

<< Home