Tuesday, August 21, 2007

Moment 22

Inte en väldans kul dag idag på jobbet. Alls. Jag jobbar hårt på att försöka få hotellen i stan att garantera oss tillgång till rum att boka för vintersäsongen i Dubai. För er som inte jobbar med turism kan jag meddela att hotellsitutationen i Dubai är MYCKET speciell jämfört med andra städer. Efterfrågan under högsäsongen är osannolikt hög konstant, och de flesta större framför allt beachhotell snittar mellan 95-100 % beläggning under hela vintern fr oktober till april. Vilket medför att de kan ta praktiskt taget vilka priser de vill. Framförallt från de företag som inte säljer megamega mycket rum varje dag. Som vi. Och om man inte är en av de stora turoperatörerna (dvs typ inom Emirates Group el liknande) så är det alldeles galet svårt att få rum till de bokningar man vill göra för sina kunder under dessa månader. För att man inte producerat tillräckligt med rumnätter i deras bokningssystem innan. Mitt mission är nu att utöka produktionen genom att vi ska expandera mer mot Europa och Norden. Detta kan jag göra med gott självförtroende, dvs skaffa nya kunder osv. Men för att göra detta måste jag veta att jag kan få rum för mina nya bokningar till ok priser. Annars kan jag ju inte öka försäljningen

Så idag har jag då 4 nya bokningar fr nya agenter i Norden jag väldigt gärna vill ska använda oss under vintern för Dubai senare. Och på varenda förfrågan jag gör till hotellen får jag till svar att våra kontrakterade priser inte gäller för att vi inte har egna blockade rum och då endast kan få rum till skyhöga priser, som agenterna hemma aldrig kommer boka till. Vad göra? Jag måste ha hotellens stöd för att kunna öka vår försäljning men jag kan inte få detta stöd förrän vi ökat vårt totala antal bokade rumsnätter......Fattar ni? Värsta moment 22 alltså. Dessutom bokar ju Europeer sina semestrar några månader i förväg ofta. Och våra ev alotment (OM vi får dom) ska ev ges ut i oktober efter Ramadan. Så dvs just nu förlorar vi massa ev business för att förfrågningar vi får nu avs oktober/november inte går att få rum för. Frustrerande. Som 17. Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home