Tuesday, August 14, 2007

Parkeringsproblem

hmmmm. Jag har klantat mig lite granna. Inte bra visserligen men ändå dock ytterligare en kulturell upplevelse som i slutändan hamnar på roliga listan över sådana små kuliga inslag i vardagen. För att försöka göra en lång historia lite granna kortare: Jag var mitt emellan 2 hotellmöten. Hungrig. Skulle köpa lunch på Spinneys. Vilket krävde parkering av Johans Prado. Det var trångt i p-rutan (eftersom ingen nånsin parkerar helt I rutorna här...). Stod en grå lotus till höger. Jag rattade duktigt (eller nåja nästan duktigt) in mot min ruta. Så när jag är halvvägs in i rutan kommer ett pucko direkt bakom mig, kör klart fortare än man ska på en parkering och jag trodde faktiskt han skulle köra in i mig bakifrån. Jag vrider ratten lite väl hastigt åt höger utan att tänka riktigt. Resultat: Screetch och skrap på lotusen. Buckla och en hyfsad repa också. Inte bra. Snart kommer intressant indisk dam springande och är inte glad. Mest snurrig faktiskt. Förståeligt.

Tillbringar sen en del (underdrift) i telefon med Johan, polisen, jobbet (som skrattade när jag sa vad jag gjort....) innan vi fick styra kosan mot polisstationen nära där jag bor för att göra rapport till försäkringsbolaget. Tack och lov betalar Johans snälla företag nån grymt bra försäkring där man inte ens lägger ut för självrisk. Även om man varit ansvarig (vilket jag ju uppenbarligen var). Vi körde mot polisen, jag först indiska damen efter. Hon ringer minst 10 ggr mellan spinneys och polisen. För att meddela att hon fastnat i rödljuset bakom mig typ. Eller för att meddela att hon eg inte har tid med detta, för hon ska laga middag till kl 20. Klockan var 14. Nåja, kör då lite fortare än 40km/h förslagsvis damen...Väl hos polisen får vi förhandla för att få rapporten skriven. Eftersom klockan var 2.20 pm och herr polisen slutar kl 2.30. Basta. Han är snäll dock och väntar lite extra. Vi ska visa våra dokument. Pratar lite glatt om hur bra han är på att känna igen olika körkort när han blundar. Och hur många förfalskade sådana han får in per månad. Då visar det sig att indiska damen inte har körkortet med sig. Aneldning: "I don't bring it with me when I drive- I am afraid to loose it." Jaha du. Det är ju bara olagligt men ok. Hon ringer efter sin driver som ska komma m kortet. Han är inte så snabb. Så herr polis reser sig och går. För nu har det gått 15 min över hans arbetstid. Strax efter kommer drivern m kortet. Indisk dam rusar efter herr polis ut på parkeringen och ber honom gå tillbaka till sin dator och fixa rapporten. Han kollar på henne som om hon är tokig. Vi får bestämma tid morgonen efter för att fixa istället. OK med mig.

Dagen efter är indiska damen inte där i tid. Samma herr polis skrattar gott åt mig där jag sitter och väntar. "You waiting for lady again"? Yes? No licence again?" Vem vet? Damen kommer 35 min sent. Vi får vår rapport på 3 min. Den är på arabiska. Kunde lika gärna stått att jag kört på och mördat en hel familj, inte vet jag. Sista frågan fr Johan i ärendet:" Var ser man att det var ditt fel då?". Jag fick den röda lappen, indiska damen den gröna. Så enkelt var det med det. Hahaha. The end.

Har dock fått höra av snäll pojkvän att jag faktiskt var rätt duktig och ......ja hör och häpna.....TÅLMODIG... i denna historia. Jämfört m indiska damen. Man tackar. Nåt ska man lära sig här nere som sagt :).

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Darling, jag tror du menar Lexus och inte Lotus...
När till och med Ronnie Pettersson kraschade och dog i en Lotus så önskar man minst av allt en normal indisk hemmafru kör runt i en...

1:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det finns många sätt att sätta krydda på tillvaron, detta är ju ett....Kram Lisbeth

2:21 PM  
Blogger Linda said...

hahahaha! Där ser man hur mkt jag vet om bilmodellerna. Bilen indiskan åkte i var visserligen en rätt lyxig sak får jag säga men kanske inte lotus då nej....Bilförsäkring har jag, inte lika bra som Johans men ska nog räcka.Hoppas jag :)

10:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej stora pärlan det blev ju en rolig histori att berätta för alla som undrar hur det är att leva i ett arabland. Nu äntligen har du lärt mig att svara på bloggen fast jag läser dem hela tiden. Emma och jag saknar dig men ser fram emot julen hos dig. Kram mamma

1:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

hej
du fick ju inte så många kommentarer så här kommer den. jättekul att läsa om dina äventyr i gulfen. här sitter jag en lördag kväll och dricker en halva vin och surfar på dubaibloggar. kom över din genom han sötsura. försöker få lite känsla om hur livet är i dubai eftersom jag kanske är på gång att ta ett jobb där.
om man ska hyra hus (inte lägenhet), vart skulle du leta isåfall)? sett ur trevlighetssynpunkt i första fall. geografiskt vet jag inte eftersom min firma öppnar kontor om några månader och det kan vara varsomhelst...

hejhopp
/christian

3:45 PM  

Post a Comment

<< Home