Saturday, July 21, 2007

Frustration och resignation

Det har varit en frustrerande vecka här i Dubai. Jag trodde ju liksom att det skulle lösa sig ganska fort m jobbet efter att vi kommit överens om villkoren och löneerbjudandet osv för ett par veckor sen. Men se allt går så långsamt så långsamt här.....Företaget måste skicka in en ansökan om arbetsvisum och residence permit till mig via Labour Ministry här. Såklart åtföljt av x antal passfoton och andra papper osv. Så fort man har det första tillståndet kan man nämligen börja jobba rätt omgående. Vilket de skulle göra häromdan, åka dit m ansökan alltså. Tror jag. Men det vet man ju inte säkert m araber/perser. Dessutom har jag fått lämna ifrån mig mina original av alla betyg på skolor osv som OCKSÅ ska kollas av labour folket. Och sen ganska troligt måste verifieras också. Vilket betyder att de (kopiorna) måste skickas via en lokal agentur och bli verifierade av Sthlm Universitet och Turismakademien så att de är äkta. Helt sjukt. Kostar ca 1000 SEK/diplom att göra detta också....Som jag INTE vill betala själv helst. Dessutom tar den processen mellan 8-10 veckor också. Tjoho. Vilket såklart fördröjer mitt residence visum också. Tur jag får jobba under den tiden iaf.

Jag skulle även få ett utkast på kontraktet på mailen så jag kunde läsa igenom det innan vi skulle ses på torsdagen och skriva under. Men inte fick jag nåt kontrakt inte. Och inte ringde dom fr jobbet heller under torsdagen. Så kl 14 hörde jag av mig och undrade om jag skulle dit el inte, eftersom jag kunde köra till Johan annars då det tar 3h dit... Dom sa "take your time" och "vi ses på lördag istället". Jaha. Körde ut till J som har jour denna helg på fabriken. Trevlig 1,5 dag ihop iaf. Kollade på juste romcom, "Music and Lyrics" m Hugh Grant, käkade smarrig indisk take out mat och tog det lugnt. Lyckades lugna ner mitt humör något (som inte var på topp under tidigare dagar, liten underdrift...). Är nu tilbaka i Dubai, smsade marknadskillen på Sunflower Tours fr bilen. Han är out of office till kl 14.30. Sen skulle han ringa direkt och bestämma en tid att ses. Såklart inga samtal än kl 15.45. Så nu har jag resignerat. Orkar inte pusha mera, det får gå som det går. Hur många gånger kan man ringa och fråga om ett möte som redan varit bestämt för flera dar sen? Jag hoppas bara det inte tar alltför länge innan jag får börja jobba nu, inte kul att ta av sinande sparpengar hela tiden innan man får nån lön...Jag jobbar alltså väldigt mkt på allas favoritord här nere, dvs tålamodet. Det går som ni märker, sådär bra....:)

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Hej Linda o välkommen till Dubai , låter jobbigt, men det är Dubai i ett nötskal om man inte har dom rätta kontakterna . Ring mig om du har kvar mitt mobila nr //Lena

11:10 AM  
Blogger Linda said...

hej Lena!

tack för hälsningen! Har bytt tfn sen sist jag var i Dubai så jag har inte ditt nr kvar. Idag ahr jag iaf fått mitt kontrakt påskrivet för jobbet, alltid nåt :D. /Linda

3:05 AM  

Post a Comment

<< Home