Sunday, October 14, 2007

EID MUBARAK-kontrastrik helg!

Det har varit en lång helg nu känns det som. Trots att jag, till skillnad från många andra, bara hade mina vanliga 2 dagar ledigt under denna Eid Al Fitr helg, dvs slutet av Ramadan som är som deras jul ungefär. Men Johan kom redan på onsdagen så det kändes längre iaf på nåt sätt. Och den har varit fasligt trevlig igen helgen. Dom är ju det oftast, helgerna! På torsdagen startade vi direkt med en mycket intressant megasunkbarrunda i dom väldigt indier opch pakistantäta kvarteren i innersta Bur Dubai där det är ett enda myller av konstiga butiker och folk. Love it. Ni kan läsa mer om denna lilla episod på min housemate Henriks blog. Kort sagt kan sägas att det konsumerades mycket hyfsat billig öl, många brinnande sambuccashots och inmatades även mycket masala och currykryddor under kvällen och natten. Galet kul med den inte lika omtalade, och mycket mindre glamorösa sidan, av Dubai. Däremot inte kul dagen efter. Alls. Fy. Mitt huvud gjorde sig påmint under större delen av dagen, och det blev inte alls någon lång träningsdag som vi hade planerat. Mest dåsig sängtid och dvd. Och Ipren.

Sent på fredagen var vi så till flyget och hämtade min gamla kompis Axel Axelsson som var på snabbvisit över helgen från grannlandet Qatar där han jobbar. Kul att ses! Och då var vi ju tvungna att dra på glammig skybar och visa utsikten över The Palm osv direkt efter också. Samt äta schwarmas mitt i natten. Såklart. Nåt annat går ju inte. På lördagen blev det sightseeing sen. Guldsouken, abras på creeken, härligt totalkaos i Deira, och världens högsta skrapa att beskåda också såklart. Den är hög nu Burjtornet! Dessutom var det ju public holiday så det var MYCKET folk ute. Dvs packat m indier överallt. På varje gatusten ungefär. Alla hade inte använt deodorant. Den dagen heller. En vända till Mall of Emirates och kolla in ännu mer folk hanns också med innan kvällen. Som vi senare valde att tillbringa ute på Madinat Jumeirah komplexet och lounge baren Bar Zar. En av mina favoritställen hittills helt klart. Fejk all over absolut, men det är svårt att klaga när man ligger i en röd sacosäck vid en lugn turkos vattencreek, med svag bris och 30 grader ute. Samt en mai tai i handen och god italiensk pasta i magen. Och med gammaldags arabiska byggnader runt om och Burj seglet rakt bakom lite lagom kitschigt upplyst sådär. Samt trevlig och småironisk konversation. Inte så jobbigt alls som sagt. Förrän det var dags för rugby worldcup. England mot Argentina. Och dom skruvade upp alla högtalare utomhus så det skallrade och ingen kunde föra en normal konversation. Dvs förstörde stämningen på 2 sekunder. Inte alls typiskt britter att utgå från att de är ensamma på hela stället...Men då var vi ändå rätt nöjda och drog oss hemåt. Idag har boysen utforskat Ski Dubai mer live medans jag jobbade, innan Axel drog hem på kvällen. Så det blev lite kontraster denna helg, härligt! Nästa helg blir det bl a svensk kräftskiva m ca 80 personer, nere vid stranden. Häpp så jobbigt hehe! Men innan dess- mycket jobb som vanligt!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej! Jag är en trogen läsare av din blogg :)

En av mina drömmar är att få en praktikplats som marknadsföringsassistent på ett företag i Dubai men det verkar tyvärr inte vara det lättaste! Men jag ger mig inte... :)

Vet du tex några svenska företag i Dubai? Jag har letat som ett tok! (Swedchamb vill inte fungera).

Hoppas allt är bra!

6:25 AM  
Blogger Linda said...

hej Michaela! Kul att du läser min blogg:). Det finns flera svenska företag på plats i Dubai inom olika branscher. Typ bygg, IT, media, finans osv...Däremot inte så många inom den bransch jag jobbar med..Jag var här på praktik 8 v (obetalt) förra våren och då skickade jag bara CVs till lokala företag jag hittade genom att googla. Jag har mailat lite med en kille från Exportrådet ang sv företag i UAE. Vet inte om det är samma som Swedchamb el inte men kolla upp det! Hälsn Linda

11:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

Såg din kommentar på min blogg! Det är ju nästan så att man måste skratta och samtidigt förundrats över hur liten världen egentligen är :)

Tack för tipset! Exportrådet verkar vara intressant, men det är nog nästintill omöjligt att få praktik via dom men man kan ju alltid försöka :)

Annars får du gärna höra av dig om du råkar höra om någon praktik eller så någonstans ;) haha

2:04 PM  

Post a Comment

<< Home