Sunday, January 20, 2008

Hyvää matkaa!!

Finnarna är också lite märkliga. Förvånansvärt många av dem vi träffat på mässan här i Helsingfors som inte pratar engelska nästan alls t ex. Som kollar i taket eller diskret avlägsnar sig från mässbåset om man snällt säger "I don't speak finnish- swedish or english is ok" till dem. Och jag som trodde alla nordiska länder var rätt grymma på just engelska. Visserligen var det rätt många seniorer vid vårt Dubaibås under de 4 mässdagarna så då är det väl mer förståeligt men även en hel del yngre som inte verkade så förtjusta i att ingen av oss var finsktalande. Märkligt. På en internationell resemässa som sagt. Märkligt språk har de ju också de där finländarna. Inte konstigt ingen vill lära sig det :). Trevlig resa betyder f.ö ovanstående om ni undrar. Oerhört skumt att nån kommit på det språket, ingen logik alls är det ju jämfört med oss andra nordbor. Och företagen har inte sina hemsidor på engelska heller i de flesta fall. Försökte googla på några närliggande gym vid mitt hotell för att gå och träna en kväll. Och hittade några men utan engelsk el svensk info whatsoever. Dvs jag fick köra uteslutningsmetoden för att komma på vilka som var vilka veckodagar för öppettider osv. Med lite hjälp av Johan som bott i stan i några månader tidigare i sin Borealiskarriär.

Läckra är de inte heller finländarna tyvärr. Alls. Däremot snarare verkligen tvärtom om jag får uttrycka min generella åsikt. Dvs ganska oläckra. Både män och kvinnor. Alla i båset konstaterade att vi inte faktiskt såg någon ens lite attraktiv människa på mässan som var finsk. Av runt 25000 besökare i 4 dagar. Också märkligt med tanke på att resterande nordiska länder har rätt så hög generell snygghetsfaktor på båda könen, även med internationella mått mätt. Men det var många sent 80 tals sminkade folk som spatserade genom montrarna, samt en hel del intressanta hair styles och oväntade klädkombinationer i alla fall. Alltid någon humor att roas över när det är trist med allmänhetens broschyrplock utan nån relevant business. För det var inte så mkt businessfoilk där bara första dagen. Jag var iof rätt omotiverad eftersom jag inte vet nåt om min framtid på företaget ännu. Däremot träffade jag en väldans trevlig svensk tjej som jobbar för Dubai Nordic och ska praktisera i Dubai på DTCM nu i vår. Rolig och smart tjej. Skönt få prata m nån som tycker likadant som en själv jobbmässigt, har inte varit så bortskämd med det på sistone. Blir kul att umgås m henne när hon kommer till Dubban nästa vecka garanterat!
Så, hyvää matkaa för mig imorgon hem till Dubai. Ska bli skönt, speciellt träffa J och fira vår ettårsdag lite försenat till helgen!
Moi moi!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej
Läste upp sina kommentarer för min finska kollega som skrattade så hon fick ont i magen. Hon hade varit på mässan i sin systers monter och de hade haft samma reflektioner. De tror att de har lite för mycket ryskt i generna. Men hon och hennes syster är undantag, mycket snygga, men så är de ju finlandssvenskaor också. Kram från Linderyd

2:16 PM  
Blogger Linda said...

hahaha jag är glad att höra att mina finska fördomar inte stämmer helt och hållet :). Såklart de är snygga om de har lite svenskt i sig dock :). Kram från mig tillbaka !

6:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

GUU, va synd att jag inte hade hunnit lära dig säga "Skit stövel" på finska ;p.... De säger Baska hausuut (eller hur 17 det stavas) och det översätts till svenska som skit byxa!

Kramar från mig i Kalix

7:33 AM  

Post a Comment

<< Home