Monday, August 28, 2006

Modernt eller inte?

Har en ganska så soft helg bakom mig. Lördagen hade jag egentligen tänkt göra massa nyttiga saker på....Sov dock dåligt och var så himla trött på morgonen så jag kom bara ut på balkongen och somnade även där senare, bland några utvalda Australien guider...Gjorde sen absolut ingenting på hela dan, vilket var rätt nice. Mamma kallar det för återhämtning efter en mkt tuff jobbsommar, jag kallar det rätt och slätt för att vara aptrött...Däremot på söndagen så hade jag och mamma en "mammadag" inne i Stockholm. Min mamma är ju nämligen världens bästa sådan, så jag tyckte det var en bra idé att köpa lite blommor och bjuda på en heldag utan nån annan anledning än att hon just är så bra :). Vi åt först frukost på hotell Royal Viking, båda är suckers för hotellfrullar nämligen. Sen var vi (mätta och belåtna) på 2 olika museum, moderna och östasiatiska. Jag får ibland såna kulturella ryck nämligen. Däremot är det en sak som förbryllar mig nämligen det här med modern konst. Det är ju för fasiken inte snyggt nånstans! Bara massa fula linjer och konstiga färgduttar, 2 åringarna på mammas dagis hade ju kunnat bättre vilken dag som helst. Att picasso blev berömd är en av dom största gåtorna ever...

Dessutom blev det ett litet missförstånd ang utbudet på museumet innan vi gick dit. Det var nämligen en aktuell utställning om en Paul Mc Carthy där på moderna, vilket mamma trodde var nåt om ...ja såklart-Paul Mc Cartney, exbeatlen alltså. Nu visade det ju sig att den här Paul Mc Carthy är en kontroversiell typ av rebellkonstnär som bara gör sjukt äckliga och helt vidriga saker på målardukar och annat. Typ fotar öppna grisrumpor, målar blodiga kroppsdelar, avhuggna saker som rullats i choklad (eller annat??) osv...Rätt igenom väldigt osmakligt och inte direkt nåt man vill ha på väggarna med andra ord. Vilket såklart betecknas som oerhört uttrycksfullt och som ett starkt och känsloladdat spektrum eller vad det var i museumets folder. Sånt fattar jag inte. Killen är ju uppenbarligen bara sjukt störd och i behov av psykisk hjälp. Dessutom tog hans samling med äckelkonst upp halva museumet så det gav inte så mkt just den dagen. Östasiatiska varianten var däremot bättre. En fin utställning om barn i Asien bl a, och en del intressant om historia och kultur osv. Det är mera konst det, känslor och miljöer som har nån bakgrund.

Efter museumvisiterna blev det en fika och ett glas rosé på strandbryggan vid Djurgårdsbron. Ja gamla Tvillingarnas för er bekanta Sthlmsbor. Synd dom bytte ägare där förresten, dom hade världens grymmaste ceasarsallad där förra året ...:( Mkt trevligt ställe fortf är det iaf. Räknade dock till ca 10 backslickers med uberstora solbrillor på en radie av 10 kvm. Men sånt får man ta en dag som denna :) Lite city shopping på det sen var vi både trötta och nöjda med dagen!

Idag har jag varit på kajen igen. Det ömsom monsunregnade och var ömsom som i Afrika ungefär. Vädret har som sagt svårt att bestämma sig såhär i Augusti. Märkligt återigen.

Sen när jag kom till kontoret hade jag fått mail fr ett av reseföretagen i Australien. Och dom vill ha mig på praktik dit!!!!!!!!!!!!!! Tjoooooooooooooohooooooooooooo! Det betyder att jag kan börja det evighetslånga köret med att ansöka om pengar till resan fr världens mest imbecilla ftg, dvs CSN. Mycket glad tjej var det hur som helst som körde firmans hyrbil tillbaka från kontoret efter hon slutat (kl 17 ska poängteras, ingen övertid these days hehe). Med musik på HÖGSTA volym och stort leende på läpparna hela vägen hem. Har f.ö alltså hyrt bil i eget namn (nåja, i firmans då men det var jag som skrev på och även körde hela dagen ...) för första gången i livet idag. Och lämnat tillbaka den utan skråmor på fälgar och sånt jox, ännu bättre :).

Nu är det dock that time of week again- dvs prison break på tv. Var vänlig stör ej under närmsta timmen om ni inte tillhör dregeluppsamlarföreningen :). tack och godnatt!

kramar Linda

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Grattis! :D Blir lite avis faktiskt. Här är fortf varmt o svettigt. Vänder förhoppningsvis snart...
Ang. sk modern konst håller jag med om att gränserna mellan konst o trams kan vara blurriga ibland. Men. Det finns cool/bra/snygg modern konst också, om man nu måste packetera in all konst som är ny i ett fack. :)

2:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

Grymt!
Modern konst kan vara grymt cool. Hade en dag själv i NY och drog på guidad tur på Guggenheim. Guiden gjorde hela grejen för en glad amatör.
(MOMA var precis nyöppnat efter renoveringen och kön var enorm).

8:48 AM  
Blogger Linda said...

henrik: Visst finns det hyfsad modern art, dock mer sällan än ofta in my book. Framför allt inte från Paul Mc Carthy :). Han hamnar def.inte på mina väggar anytime soon...Hoppas förkylningen ger med sig förresten!

Johan: Guggenheim och MoMa hade jag faktiskt också gärna sett i NYC, för långa köer och för lite tid dock...:) Guide är nog bra, hade nog dock inte hjälpt på denna groteska utsällning däremot :).

/Linda

12:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

HURRAAAAA!!!! Världens bästa Linda kommer till Melbourne!!! Förstår du hur kul vi kommer ha! Yippey säger jag bara!

VÄLKOMMEN!!!
STOR kram Linda

11:47 PM  

Post a Comment

<< Home