Thursday, August 31, 2006

Mobilförbjudet


Dom (eller SL i detta fall) har infört mobiltelefonförbud på en del allmänna färdmedel i Stockholm sen några dar tillbaka. En liten dekal med överkorsad mobifon på vissa vagnar och på några ställen i bussarna för att folk som inte vill bli störda av signaler och prat osv ska få lite lugnare omkring sig. Märkligt tycker jag som ju aldrig går nånstans utan just mobifonen.

Nu SKULLE man ju kunna tro att detta inlägg kommer handla om huruvida detta förbud är dumt eller ej, eller hur stor spridning förbudet kommer få. Man SKULLE också kunna tro att jag skulle skriva nåt litet irriterat om att det här nya förbudet bara finns i början och slutet på t ex de nya pendeltågen, följt av tillägget att jag nu även råkar bo vid Jakobsbergs station. Jakobsberg har nämligen ganska nyligen byggt om sin pendeltågsstation, som numera har en väääääääääääääääldigt lång stationsbyggand med bara in och utgång längst bort i varje ända. Hyfsat smarta personer har då snabbt räknat ut att man då gärna vill sitta antingen längst fram eller längst bak i tåget för att slippa gå så långt när man kommer fram eller när man åker därifrån. För att inte tala om dom gånger då tågen är bara aningens försenade (vilket ju är hmmm ....jämt.... ja!) Då kan nämligen språngmarschen till utgångarna från mitten på perrongen vara skillnaden mellan att hinna med bussen eller inte till Viksjö där min mamma , och f.n jag med, bor. Och det är ju rätt kul att vänta 30 min på nästa... Jag tycker även att mobiler faktiskt tillhör dom bättre uppfinningarna på senare år, sms-älskare som jag är :).

Men det här skulle ju inte handla om det som sagt :). Nej ville bara dela med mig av följande dialog som utspelade sig på pendeln imorse mellan jakobsberg och Sundbyberg (10 min sträcka) hyfsat nära mig . Satt såklart längst bak som vanligt MED mobil i fickan, påslagen och allt :).

Yngre kvinna till annan kvinna: " Har du sett det här med mobilförbudet"? Visst är det DUMT? Asså bah vem bryr sig om min telefon ringer?
Andra kvinnan tillbaka: " Jo det är dumt. Men jag gillar inte heller alla töntar som ska visa alla signaler på tåget". Men jag tror inte så många bryr sig faktiskt.
RRRRRRRRRRRing (eller snarare hey ya m outkast).
Ena kvinnan svarar: " Hej....bla bla...bla..." (Pratar nån halvminut om vad hon ska göra på jobbet)
En äldre herre lägger sig i samtalet: "Damer som ni kanske vet så är det ju mobilförbud i den här vagnen" Det är för att vi som inte gillar att höra vad ni ska göra i helgen ska få lite lugn och ro på väg till eller från jobbet. Vi vill inte alltid höra vad ni ska äta eller vilka ni ska träffa osv"... (med lite förnärmad ton). Kvinnan lägger skamset på. En minut av tystnad förflyter.
RRRRRRing (vanlig ring ring). Äldre herren svarar lite tyst efter ca 10 oavbrutna signaler bakom sin metrotidning. " hej Klasse (höjer rösten). Hur har du haft det på semestern? I helgen? Nej då ska jag och frugan på teater. Middag vore kul, kanske grilla om vädret håller i sig"...bla bla bla (samtalet tar ungefär 3ggr så lång tid som det förra innan äldre herren utbrister " Men du Klasse jag måste sluta, man får inte prata i telefon här i vagnen förstår du..." )

håhåjaja....I rest my case :) Rules are made to be broken as they say hahaha :)

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hehehe.. Jo, vad e d som man säger; Det är bara om man känner till reglerna som man får bryta dem? ;)

10:54 PM  

Post a Comment

<< Home