Monday, August 25, 2008

Frustration part 2

Dom blev klara med vårt kök efter mkt om och men som sagt. Vi flyttade in. Det var trevligt. Och lägenheten är fin. Men jag befinner mig fortfarande i frustrationsbubblan. Av andra orsaker denna gång visserligen. Även om det är små saker så radar dom upp sig och irriterar nästan ihjäl en samtidigt. Det här landet är tyvärr rent ut sagt bedrövligt dåligt när det gäller vissa saker, speciellt administrativa sådana. Se min nya frustrationslista nedan.

1. Internet. Fortf efter 3 mån finns det ingen tfn el internet koppling i huset (dvs hela huset inte bara vi). Förra helgen köpte vi så en ny fin 3g mobil till mig. För att kunna inhandla datapaketet för 460 AED som ska ge mig obegränsad access till internet 1 månad via nya telefonen och min laptop i lägenheten istället. Pengarna drogs fr telefonen (såklart) men det sabla datapaketet funkar fortf inte. Utan anledning har de stängt av tjänsten samma dag de öppnade den? Trots 15 samtal till Etisalats customer service (som är under kritik dålig precis som alla andra customer services här) händer inget. Nada. Och jag måste m a o fortsätta jobba från Starbucks i mallen för att ha internet. Vilket suger. Big time.

2. Lägenheten. Vi fick häromdagen höra att byggföretaget som byggt vårt hus är på ”svarta listan” över byggföretag i Dubai numera. Känns ju betryggande. Not. Ex: Vi försökte installera tvättmaskinen- den svämmade då nästan över hela lgh när den tömde eftersom nån smart byggnisse pluggat avloppet i tvättrummet med…. Stora trasiga golvplattebitar och annan byggbråte (!!!!). Vi försökte hänga upp några tavlor och gardiner. Och antingen kom halva väggen ner som smör eller så har de satt armeringsjärnen runt fönstret på helt korkat sätt så det inte går att få upp en stång. Det är så man blir mörkrädd. Ugnen rök också ganska misstänkt häromdan när vi skulle anv den 1a gången. Säkert nåt byggföretaget glömt att ansluta eller städa bort el nåt.

3. Banken. Jag har för ca 3 mån sen ansökt och fått ett bankkonto i en lokal bank för min firma. Gott så. Inte gott att jag fortf väntar på korrekta lösenord för att använda onlinebanken (som är den enda tjänsten jag överhuvudtaget vill använda). Först tog det 1,5 mån att få lösenorden skickade (ska ta 3-4 dar enligt deras om möjligt ännu sämre customer service). Sen när jag prövade de exakta koder jag väl fått så stod det att de var inkorrekta. Så då fick jag signa en ny application till banken. Och har nu fått den ena koden inte den andra. Fast jag gjorde förfrågan för mer än 2 veckor sedan. Eftersom det måste leveras personligen i 2 omgångar och inte via postboxen. Av säkerhetsskäl. Och när de väl ringer från courierfirman så väntar de sig att man är hemma exakt samma minut, annars kan man inte få dem levererade. Typ. Har man otur pratar de knappt engelska när de ringer och kollar om de kan komma förbi dessutom.

Det är härliga tider som sagt. Man blir så glad av alla dessa små saker som inte funkar nånsin. Verkligen. Ibland vill jag bara skrika rakt ut åt customer servicens oerhört irriterande indier engelska ”tomorrow in shallah, tomorrow”. JUST FIX IT! Helst igår redan om ni kan. Prövar tålamodet gör det garanterat. Men jag jobbar vidare. Nån belöning ska det väl bli. Nån gång i alla fall. Efter att jag fått magsår va för många frappuccinos på Starbucks el nåt.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tänk, nu kan du ju pröva alla smaker de har på Starbucks! Skämt åsido, förstår din frustration. Men vilken suverän rådgivare du måste vara (och maken också)till de skandinaver som vill flytta till Dubai! Ni har ju snart trampat på varje löst trappsteg som finns - och ändå står ni fortfarande upp. Skönt att ni är så starka. Kram på er från Linderyd

1:10 PM  

Post a Comment

<< Home