Monday, March 24, 2008

Hemma igen

Det blev inte så mycket bloggat från Marocko. Riaderna och hotellen vi bodde på hade inte så mycket internetuppkoppling. Vilket i och för sig stämmer bra med Marocko generellt. Marrakech är t ex fortfarande som att befinna sig typ år 1008 istället för 2008. Merparten av transporter sker med åsnor och träkärror t ex. Och de flesta riaderna ligger gömda i små dunkla änder ofta rätt långt från telefonmasterna inne i souken. Men det gör inget. För så ska det vara i Marocko. Som ni säkert har förstått så hade vi en underbar semester. Bodde på mysiga riader, åt underbart god mat, upplevde vacker bergsnatur och t o m skojig skiduthyrning från typ 70-talet i pittoreska Oukaimeden (fast det var för lite snö för att åka), samt sniffade thuyaträ i Essaouira. Bilder kommer snart (när jag kopierat dem fr Johan som lovat lägga upp dem på sin blogg inom kort). Marocko ligger mig varmt om hjärtat som alla vet. Fortfarande. Däremot hade mycket förändrats sen jag var där sist, främst i Agadir. De har tagit bort alla strandserveringar t ex, för att bygga ny strandpromenad. Så det finns ingen Sun Beach eller Palm Beach där man kan dricka färskpressad juice, äta salta pizzor eller hyra trevliga solstolar. Ställen som jag tillbringat otaliga timmar på under alla mina tidigare år i staden. De flesta barer och nattklubbar är nya och fanns inte alls när jag jobbade. Nya hotell också. Karaokebaren Le Central är ett minne blott (vilket det iof var på väg att bli redan sist jag var där). Men det kanske är lika bra. För nu känns det avslutat. Som att jag inte behöver längta dit mer på samma sätt. På ett bra tag iaf. Marrakech kommer jag garanterat få en abstinenssläng för om nåt år igen, men Agadir känns som en avslutat kapitel. Även om världens bästa Malou bor där.Och henne är det alltid kul att träffa. Nu ser vi fram emot nya resmål till nya semestar. Asien lockar mycket. Och Petra i Jordanien. Och Oman för att dyka :). Bland annat......

0 Comments:

Post a Comment

<< Home