Wednesday, November 26, 2008

Avundsjuka?

Det är så väldans roligt. Att läsa vad svenskarna tycker om "världens dyraste privatfest", som invigningen på Atlantis nu kallas i medierna. För att inte tala om all gratis press hotellet nu har fått eftersom de valde att göra det mitt under finanskrisen. Behövs inget PR-geni för att fatta att det var en del av anledningen till att ta på spenderarbyxorna just nu, även om det är diskutabelt om det var smidigt gjort eller inte. Smidighet är f.ö väldigt sällan Dubais signum om man säger så. Det vet vi som bor här med all önskvärd (och ofta icke önskvärd) tydlighet.

Jag tänker inte säga nåt specifikt om den berömda svenska avundsjukan, jantelagen (eller Sveriges rikes lag som den kanske borde heta) eller att det är fascinerande hur okunniga vissa är när det gäller andra länder och kulturer utanför våra egna ramar (vilket gäller även många andra förutom svenskarna). Men jag skrattar dock lite för mig själv. För kommentarerna på denna artikel är riktigt underhållande. De flesta av dem i alla fall. Vissa är bara konstiga , och vissa undrar man som vanligt om dom inte har bättre saker för sig än att kommentera alls, eftersom det dom skriver är så märkligt. Kommentaren som bl.a. säger "svenskar som reser till Grekland och Thailand varje år tror dom varit överallt" är dock rätt talande. Håhåjaja. Jag undrar som sagt hur många av dessa dubbelmoraliserande personer som faktiskt hade tackat nej om Kerzner personligen hade bjudit in dem till denna fest? "Nej tack, vill inte komma, ni bor i en sån hemsk diktatur och barnen i Afrika svälter faktiskt". Troligt. Eller inte. Jag hade garanterat inte tackat nej, det kan jag lova.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hahaha min son skickade mig den där artikeln igår och jag fick mig ett rejält gott skratt.

Jag kom aldrig så långt som dig att skriva om den :P

3:23 AM  

Post a Comment

<< Home