Tuesday, November 25, 2008

Fräsiga fyrverkerier och saftiga salsiccas

Förra helgen var det stor dunder- och brakinvigning av Atlantis htl ute på palmen. Mitt uppe i finanskriser och internationell lågkonjuktur osv, då slår Atlantis och Nakheel på som störst och spenderar ca 20 milj USD på en enda fest. Inkl att förvirra alla trafikanter med att stänga typ alla vägarna till palmen och bara tillåta VIP-gästerna komma fram, vilket såklart orsakade kaos för alla som faktiskt BOR på palmen men inte var inbjudna till partyt....Men, det hade väl inte varit Dubai om det inte gjordes på det sättet heller....

Om ni vill veta lite om vilka som var och strosade runt på denna spenderarfest så läs på denna länk. Oprah kom dock inte, det brann visst för mycket i närheten av hennes hus i Kalifornien eller nåt. Eftersom jag av någon oerhört märklig anledning INTE fått nån inbjudan till detta stjärnströdda party (vadå- räcker det alltså inte att man bokat in en grupp på ca 80 htlnätter tidigare??????? Konstigt...:) så tillbringade jag och Johan kvällen i finstass på en nyöppnad restaurang på 52 a våningen i marinan, med kalasbra utsikt över just palmen. Eftersom det vankades fyrverkerier à la storlaget från Atlantis. Av just denna anledning serverades det också bara en hyfsat dyr set meny på restaurangen, dvs man hade inget annat val än att hosta upp en hyfsad summa om man ville boka. Så det fick jag göra. Och det var god mat. På det stora hela i alla fall. Om jag hade fattat att "veal cheaks" betydde just det, dvs kalvkinder, och inte typ goda kalvfilébitar som jag utgick från, så hade det varit lite annorlunda. Kinderna känns ung så som det låter, dvs som att man äter just......fett. Säkert en delikatess, men jag är ju väl ingen finsmakare då antar jag för det var sådär gott om du frågar mig. Potatismoset var yummy dock!


Lite utsikt från The Observatory restaurangen, och vi med kalvkinderna framför oss....


Haha, jag sa att vi firade johans födelsedag (igen) , lite sent eftersom han varit m på affärsresa....
Works every time :)! God tårta med knäckbotten fick han!

Däremot blev menyn direkt värd pengarna när det nämnda fyrverkerierna startade efter midnatt. Mina foton från det är såklart supersuddiga och inte bra alls, men säger bara- OH MY GOD! Aldrig, aldrig sett nått liknande på det området. Fick rysningar faktiskt där uppe där vi stod och tittade ut från baren. Superkoordinerat, stjärnsmällar på alla palmbladen, stammen, hela toppen. Helt otroligt och fräsigt var det. Och kostsamt, kunde man lätt inse som sagt. Eftersom jag alltså inte är så bra fyrverkerifotograf så kan ni kolla på ett litet bildspel här istället. WOW!


Lyckligt par inväntar de fräsiga fyrverkerierna
Dagen efter drog vi till östkusten över dan , eftersom Johans norska kollegor hyrt en stuga på Sandy Beach. Lite sol, strand, grillning och trevligt sällskap stod så på programmet. Eftersom Johan och jag tidigare dissat idén om att köpa ett tält och tälta på stranden så fick jag vackert köra hem medans Johan fick dricka mer öl och vin. Det var även ett spanskt par med där ute, en granne till Thorstein, Js kollega. De hade med sig ett överdåd av skinka, chorizokorv, salsiccas och manchegoost ,som det mumsades på innan middagen. Gudomligt gott. Mer fläsk till folket! Blev ännu mer överdåd när all grillmat bullades upp, kyckling, lamm, grönsaker, haricot verts, fläskspett......Blev så mätt att jag nästan inte fick plats i bilen när vi körde hem senare. Mycket trevlig dag och kväll dock, och skönt att vakna i egna sängen och inte i ett hårt tält dagen därpå också :).
Saftiga Salsiccas och annat fläskigt serverades på Sandy Beach. mums!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home