Monday, March 24, 2008

Mats Jonsson



Det här är Mats Jonsson. Ca 65 år och en av de mest vänliga, levande och karismatiska personer jag någonsin träffat. En människa man kommer ihåg om man nånsin träffat honom. Mats var en sån som tog tid att prata med alla. Mats jobbade under mer än 10 år som ansvarig för Dubai Nordic, dvs en del av Dubais statliga turismorgan DTCM. Mats hade Norden som ansvarsområde och är ett välkänt namn för alla som jobbar med turism till eller från dessa länder här nere. Mats känner ALLA. På hotellen, dmc företagen, flygbolagen, eventen etc. Mats ansvarade även för alla mässor som Dubai deltog på i Norden och har varit på TUR i Göteborg i många omgångar t ex.
Mats finns dock inte mer. Han dog av en plötslig propp i lungan för någon vecka sedan. Jag blev alldeles stum när jag fick beskedet av Malin efter TUR, där hon träffat Mats några dagar innan och som då var glad och pigg. Jag har inte träffat Mats personligen mer än 3-4 ggr under TUR mässorna innan jag började jobba i Dubai. Men jag har pratat med honom massor av gånger i telefon. Mats trodde på mig. Han tyckte jag var en bra tjej. Han sa det behövdes fler som mig i Dubai. Han gav mig fina uppdrag som t ex att guida Linda Isacsson, och ta hand om ledningsgruppen för Svensk Turism under hösten förra året (dvs några av de bästa saker jag gjorde för Sunflower som PR under min tid där). Dessutom uttryckte han nyligen sin bestörtning över hur företaget behandlat mig efter jag slutat. Och lovade hjälpa mig med kontakter för framtida jobb. Han hade dessutom blivit en fantastisk mentor för att ev starta en egen business här nere mot Norden. Och jag är väldigt väldigt lessen att han inte finns mer. Mer än man kunde tro. Men han har ändå gett ett bestående intryck och många ideer för min framtida tid i Dubai. Han blir inte bortglömd.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hej Läste din blogg och din berättelse om din tid i dubai och att du hade en praktik inom resebrascnhen i dubai..
ska själv ut på praktik och blev välidgt inspirerad av din berättelse om dubai
jag läser en två årig utbildning inom resebranschen och leta efter en praktik..
hade gärna velat komma i kontakt med dig så jag kan få lite tips och råd
kan dessutom skickam in min ansökan och mitt Cv till dig

maila mig på elma_arsla@hotmail.com
så kan vi prata där

mvh

elma

12:10 PM  

Post a Comment

<< Home